söndag 28 mars 2010

Slussenvyn försvinner!

Om ni vill se hur nya Slussen kommer att se ut kan ni spana in denna lilla filmsnutt. Kaffepulver är med rätta förbannad över förslaget och på det sätt det presenterats, eller inte, i planförslaget. Frågan verkar vara om vi vill att vyn över Saltsjön och Riddarfjärden skall vara något vi sitter nere på en brygga sommartid och tittar på, eller om vi föredrar att kunna låta blicken vandra ut över vattnet var än vi befinner oss, närhelst på året.

På bilden ovan, som jag lånat från denna sajt, kan ni föreställa er att vyn under Katarinahissen och Gondolen försvinner från där fotografen står. Så gör även vyn bakom fotografens rygg över Stadshuset och Riddarholmen. Man kommer inte ens att kunna se tornen på Stadshuset och kyrkorna. Om jag fattat det hela korrekt innebär det alltså att hela den öppna vyn från Södermalsmstorg och Katarinavägen försvinner och kapslas in med huskroppar. Det enda man kommer att se är delar av Gamla Stan och Skeppsbron.

Bortsett från att man alltid är lite skeptisk till förändringar så känns det, lindrigt sagt, underligt att i Stockholm av alla ställen bygga bort utsikter över vattnet...

2 kommentarer:

Malinka sa...

Är man konstpiratoriskt lagd lägger man märke till att planarkitekten i DN-inslaget är västsvensk ...

En bekant kommenterade bara häromdagen om att Stockholm håller på att förlora gamla siktlinjer. Vid Fridhemsplan, t.ex., hejdas blicken nu vid de nybyggda huset. Tidigare kunde man se långt bortåt Fredhällshållet (eller vad man ska kalla det, jag är kass på Kungsholmens geografi).

Jag hade nog inte fattat att Södermälarstrand och Stadsgården skulle bebyggas också. Kulturskymning, faktiskt!

Kommer jag in i Stadshuset, då minsann! ;-)

Bloggerskan sa...

Haha, du får göra Rädda Slussen till din egna valfråga!

Och jag som är gammal Kungsholmenfantast efter att ha jobbat på ön i 12 år tycker det är förfärligt med de nya husen väster om Fridhemsplan. Varför, liksom?