söndag 7 mars 2010

Fi:s tredje valrörelse

Gudrun Schyman berättar för Fria Tidningen att hon ser lika lön som den viktigaste valfrågan. Det blir spännande att se om Feministiskt initiativ (Fi) håller med henne. Efter mina år i föreningen, som aktiv i en valrörelse och i styrelsen, kan jag konstatera att arbetsmarknadsfrågor inte precis legat i topp i de interna diskussionerna. Där har jag från gång till annan känt mig ganska ensam. Kanske har det med ålderssammansättningen bland medlemmarna att göra. För även om schyssta förhållanden på arbetsmarknaden är viktigt även för unga, ännu inte fast anställda, så är det inte alltid prio ett i denna grupp. Alla som jobbar med rekrytering av unga till facket vet vad jag pratar om. Det är oftast när man varit ute på arbetsmarknaden ett tag som man ser sambanden och behoven av fackligt inflytande och alls upptäcker att löneskillnader existerar.

Schyman nämner också att man jobbar med nollbudget i Fi. Ja, det blir ju gärna så när folk själva får välja hur mycket de vill betala, med en miniavgift på 30 kr. Då går det inte att lägga en budget, då får man förlita sig helt och hållet till att medlemmarna ställer upp och bidrar gratis med resor till möten och sin tid. Låt oss hoppas, för sakens skull, att folk anser sig ha råd att satsa mycket av både pengar och tid.

Fi:s valberedning har i dagarna lämnat förslag om riksdagslista. 38 nya och gamla namn. De flesta känner nog bara igen Gudrun Schyman. Det kommer krävas tid, kraft och pengar för att förklara för folk varför just denna lista skall väljas in i riksdagen. Utöver en bra valplattform förstås. (Ett genomarbetat politiskt program finns redan.) Jag kan tänka mig att ålder och bostadsort kan bli frågor som lyfts när listan skall fastslås på valkonferensen i slutet av mars. Av de 16 första på valberedningens förslag är 50 procent under 30 och nära 70 procent bor i Stockholm. Som jag kunnat läsa mig till finns inte en enda kandidat från norr om Uppsala. (Och det lär knappast vara valberedningens fel.)

Utöver riksdagslistan kommer Fi förmodligen att presentera listor till kommunvalen i olika städer. Stockholm och Malmö torde vara givna då partiet i vissa av dessa orters valkretsar får oerhört stort stöd. (Södermalm i Stockholm och Möllevången i Malmö.) Mitt tips inför Fi:s tredje valrörelse är att om man lyckas mobilisera i större städer som Malmö, Göteborg och Stockholm kan man kanske åtminstone ta steget in i dessa kommunfullmäktigen. Det ger i sin tur möjligheter till en fjärde och femte valrörelse. För återväxten av nya, unga feminister är det ju inget fel på.

2 kommentarer:

Malinka sa...

Jorå!

Igår hade Fi Region Stockholm valkongress och både manglade (de omfattande) politikdokumenten för landstings- och kommunpolitiken och fastställde listor för landstinget och kommunerna Stockholm, Solna, Huddinge, Nacka och Värmdö.

Det kommer mer här vad det lider.

Fi Malmö har jag inte riktigt koll på, men de finns. Och Västra Götaland håller också på som bäst.

Bloggerskan sa...

Bra jobbat! Fi Malmö bara måste ju se till att få fram en lista med tanke på vilket stöd dom har där. :)