Man kan säga mycket om händelserna i Bjästa, där stora delar av samhället bedrev häxprocess mot två våldtäktsoffer och hyllade och applåderade gärningsmannen. När jag lyssnar på Uppdrag Gransknings intervjuer med olika anonyma kvinnor i byn tänker jag på de historiska delarna av Jan Guillous bok Häxornas försvarare. När jag läser hur tonåringar på nätet vill spetsa de våldtagna kvinnorna på pålar, slita ut deras ögon och bränna dem på bål, hur unga män tycker att dom borde "våldtas på riktigt" så dom fick känna hur det var, ja då är vi åter i de små 1600-talsbyarna där grannarna plötsligt sett kvinnor flyga till blåkulla på kvast för att bola med hin håle.
Man kan fråga sig vem som är den verkliga hin håle här. Är det ungdomarna som lockats till grupper på nätet och som inte lärt sig källkritik? Är det skvallerkärringarna i byn som sitter och ringer runt och fantiserar fritt om vad som hänt utifrån en mall om att alla tonårstjejer vill knulla med snygga killar för att få vara ihop med dem? Är det källorna, mamman och brodern till gärningsmannen, som vägrar inse vad deras son och bror gjort och som nu driver på för upprättelse genom att sprida lögner som spridit sig som löpeldar på nätet? Är det skolan som låter kyrkan diktera vilka som skall få vara med på skolavslutningen eller inte? Skolan som tror dom är neutrala när dom i själva verket genom sin 'neutralitet' tar ställning mot offret? Är det prästen som inte ägnat flickorna en tanke utan bara brytt sig om den "stackars grabben".
Nu skall det hela utredas. Skolministern är upprörd och prästen gör en sällan skådad pudel. Det första som borde komma ur en sådan utredning är väl att det är dags, såhär 350 år senare, att skilja kyrkan från kommunen. Att barns villkor inte skall dikteras av religiösa samfund. Skolan i Bjästa säger sig nämligen ha förbjudit våldtäktsmannen från att delta på skolavslutningen men att kyrkan inte kunde neka honom tillträde till guds hus. Är det då inte dags att hålla skolavslutningarna på skolgården eller i skolans aula eller gymnastiksal? Som en god vän, boende i ett av våra grannländer berättade, hennes lilla dotter har redan fått fira både jul och påsk i kyrkan med dagis. Som förälder känns det inte helt bekvämt att behöva protestera om alla andra föräldrar tycker det är "en fin tradition", hur sekulära dom än är i övrigt.
Så, visa att vi är ett samhälle där skolan är skild från kyrkan!
Uppdatering: Nisha Besara skriver om hedersförtryck i Dagens Arena. Och pekar på ännu ett problem i detta uppkopplade samhälle, där vem som helst kan kvälja dom offentligt och ingen längre ser en dom som ett fastslagande av skuld.
Man kan fråga sig vem som är den verkliga hin håle här. Är det ungdomarna som lockats till grupper på nätet och som inte lärt sig källkritik? Är det skvallerkärringarna i byn som sitter och ringer runt och fantiserar fritt om vad som hänt utifrån en mall om att alla tonårstjejer vill knulla med snygga killar för att få vara ihop med dem? Är det källorna, mamman och brodern till gärningsmannen, som vägrar inse vad deras son och bror gjort och som nu driver på för upprättelse genom att sprida lögner som spridit sig som löpeldar på nätet? Är det skolan som låter kyrkan diktera vilka som skall få vara med på skolavslutningen eller inte? Skolan som tror dom är neutrala när dom i själva verket genom sin 'neutralitet' tar ställning mot offret? Är det prästen som inte ägnat flickorna en tanke utan bara brytt sig om den "stackars grabben".
Nu skall det hela utredas. Skolministern är upprörd och prästen gör en sällan skådad pudel. Det första som borde komma ur en sådan utredning är väl att det är dags, såhär 350 år senare, att skilja kyrkan från kommunen. Att barns villkor inte skall dikteras av religiösa samfund. Skolan i Bjästa säger sig nämligen ha förbjudit våldtäktsmannen från att delta på skolavslutningen men att kyrkan inte kunde neka honom tillträde till guds hus. Är det då inte dags att hålla skolavslutningarna på skolgården eller i skolans aula eller gymnastiksal? Som en god vän, boende i ett av våra grannländer berättade, hennes lilla dotter har redan fått fira både jul och påsk i kyrkan med dagis. Som förälder känns det inte helt bekvämt att behöva protestera om alla andra föräldrar tycker det är "en fin tradition", hur sekulära dom än är i övrigt.
Så, visa att vi är ett samhälle där skolan är skild från kyrkan!
Uppdatering: Nisha Besara skriver om hedersförtryck i Dagens Arena. Och pekar på ännu ett problem i detta uppkopplade samhälle, där vem som helst kan kvälja dom offentligt och ingen längre ser en dom som ett fastslagande av skuld.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar