onsdag 16 april 2008

Nära mördare-upplevelser i Väse

Jag har tidigare skrivit om macken/restaurangen/kiosken Värmlands-Rasta i Värmlandsmetropolen Väse. Det är dit jag, min syster och våra respektive brukar åka för att köpa tidningen, glass, mjölk och använda deras fina toaletter.

Nu har Värmlands-Rasta plötsligt blivit berömt för att Englas och Pernillas mördare brukat parkera sin långtradare på parkeringsplatsen där, och gå in och vara påflugen mot den yngre kvinnliga personalen. Där finns ju också duschar att låna... I NWT:s och VF:s pappersupplagor idag ägnas hela uppslag åt det faktum att mördaren var stammis på Rasta i Väse.


Jag och min syster inser plötsligt att våra män förmodligen bajsat på samma toa som en mördare, kanske t o m seriemördare. En nära-mördare-upplevelse om något. I lilla Väse med omnejd händer inte så mycket så sådana saker får stor uppmärksamhet. Det senaste som hände där var väl sommaren 2002 när Väse-vargen härjade bland kossorna i en hage.


Något som åter väcker tanken att det förmodligen varit säkrare för Engla och Pernilla om det varit en varg, inte en människoman, som strykt förbi dem på deras respektive hemfärder. Anti-varglobbyn i Värmland och Dalarna glömmer lätt att det verkliga hotet egentligen kommer från andra än vargar.


Och som åter får en att fundera över den man som tydligen härjat på vägkrogar runt om i Sverige. Är det så vanligt att män gör sexuella närmanden mot kvinnlig mackpersonal att de inte ens anmäler? Eller anser kvinnorna i fråga att det inte är något att göra en stor sak av? Jag har aldrig polisanmält de 3-4 blottare jag utsatts för i livet. En av dem förföljde mig och min dåvarande sambo Helena då vi gick hem från stan, en gång hoppade han till och med på Helena varpå jag slog honom med min handväska och vi sprang för livet. En annan gång väntade han på oss när vi kom gående. Då tog vi hjälp av en granne med hund som följde oss hem. Hur många kvinnor har aldrig stött på en blottare? Har vi alla fått lära oss, som jag, att de inte är farliga, att det egentligen bara är synd om dem? Och vad gör männen som finns runt omkring dessa män? Massor av människor (kvinnor) har uppenbarligen sett, utsatts för och upplevt kränkningar från just denne man. Vissa har anmält, vissa anmälningar har lagförts, färre har lett till fällande dom. Mannen själv har bara kunnat fortsätta.


Varför?

Inga kommentarer: