fredag 11 april 2008

Fredag i Dubrovnik

Sitter nu och värmer oss på internetcafet där vi får vår dagliga shot internet. Har tillbringat en timme med näsan i varsin bok på ett cafe, tills vi började frysa. Tanken var att vi skulle åka över till Lokrum men mespropparna som sköter båttrafiken ansåg att det blåste för mycket. Trams! Lite vågor är väl inget för en nordbo! Men är man på semester finns det ju annat att syssla med, som att läsa bocker.

Har just inhandlar Misha Glennys The Balkans och skall börja läsa om det serbiska bondeupproret 1804. Maken har jag tvingat på Flyga drake. Han är vanligen skeptisk mot skönlitteratur men nu hade han glömt Politiskt tänkande på hotellet och lilla frun hade smart nog stoppat ner Flyga drake i väskan, efter att ha läst ut den i morse. Bortsett från att jag irriterar mig på att kvinnor bara är statister i boken så är det en lysande roman. En sådan där som verkligen innehåller allt, inklusive att bra språk. Khaled Hosseini lyckas på ett bra sätt skildra den lille pojkens längtan efter sin fars kärlek och den vuxne mannens ånger och dåliga samvete över att på det vidrigaste sätt ha svikit sin bäste vän. Dessutom gillar jag att man får en bild av Afghanistan innan den ryska invasionen och talibanerna. Och ja, jag måste ju se filmen! Om inte annat så för att det finns ett par ögonblick i boken som man vill uppleva igen.

Misha Glenny stiftade jag bekantskap med när jag pluggad politik i Edinburgh och skrev om Jugoslaviens fall, och läste hans bok The Fall of Yugoslavia. Ser fram emot att ta mig igenom denna tegelsten. Sen kanske jag kan se till att även börja med Robert Fisks bok om Mellanöstern, som stått och väntat länge hemma i bokhyllan. Där maken bara läser facklitteratur så har jag svårt att släppa skönlitteraturen till förmån för det förra...

Nu börjar det närma sig lunch här nere och vi skall gå ner i hamnen och äta. Undrar om det inte blir bläckfisk idag igen, den var helt underbar häromdagen.

Inga kommentarer: