torsdag 24 april 2008

Vårkänslor


Förra veckan kunde läsaren av denna blogg ta del av två duvor som pökade bredvid vårt middagsbord på en uteservering i Dubrovnik. I förrgår var det dags igen. Då höll två björktrastar hov i en pil utanför mitt fönster här i Karlstad. Idag upptäckte jag så att dom hunnit bygga bo i en grenklyka. En av fåglarna höll på och fixade i det nya hemmet. Rumsterade om och lade sig ner, upp igen och snurrade lite och så lade den sig ner igen liksom för att platta till boet lite. Antar att dom räknar med tillökning i sin familj. Jag hoppas kunna vara där med kameran, i allafall.

Det är vår i Karlstad, inte bara bland fôgglera. Solen skiner från blå himmel och det finns två sorters människor. Dels dessa som klär av sig direkt och tror att det är sommar, dels dem som svettas ut vintern i varma jackor. På vägen hem slank jag in och köpte årets första glass, en Ananassplitt. Lycka! När jag sedan passerade Drottninggatan mötte jag å ena sidan två kvinnor i piratbyxor och linne och en mor mer ca 8-årig son, påpälsad med cykelhjälm på huvudet. Pojken stirrade efter kvinnorna, som såg ut att komma från sydostasien. Så vände han sig till sin mor och utbrast:

- Dom där tycker visst att dä ä varmt!

Ja, någon thailändsk värme är det verkligen inte frågan om, men det finns hopp om varmare tider.

Inga kommentarer: