fredag 18 april 2008

Ilska under fikapausen

Hämtar kaffe för att fika och läsa tidningarna på nätet. Påminns om ett program jag råkade ramla in i när jag kom tillbaka till hotellet igår kväll. Zapp i Europa. Där diskuterades slöjförbud. Muslimska kvinnor i heltäckande slöja föreslås bli förbjudna att visa sig på spårvagnen och i skolorna samt i statsförvaltningen i Holland. I Tyskland har en kvinna i huvudduk förbjudits att undervisa. Statsministern i Holland jämför burka med rånarluva. Samma förbud gäller självklart inte för kristna kvinnor. Nunnor får fortsätta undervisa och gå runt på stan i sina heltäckande svarta kläder med håret döljt. Detta är ingenting annat än ren diskriminering och inskränkande av religionsfriheten. Den där pomadablonde idioten Wilders (”islam-fientlig” kallades han i Zapp) i Holland kallade muslimska kvinnors dräkter för ”pingvinklädsel”. Vad är då nunnornas klädsel? Jag blir bra mycket mer provocerad av att se en nunna än en kvinna med huvudduk. Än mer provocerad blir jag av att se kristna fundamentalister från USA.


OK

Men jag förbjuder dem inte att vistas på gator och torg, vilket blir den praktiska följden av sådana förbud som ovan. Muslimska kvinnor får inte jobba, åka tunnelbana eller visa sig ute. Är DET förenligt med ett liberalt samhälle?

OK

Det gör mig galen att vita, västerländska män skall diktera hur muslimska kvinnor skall klä sig. Med motiveringen att i det här landet är vi minsann jämställda. Jo just. Vi har alltså länder där kvinnor anses välja själva att de skall stanna hemma hela föräldraledigheten, jobba deltid och vårda sjuka barn, friska män och äldre anhöriga. Men där kvinnors klädsel inte är ett eget val. Om den muslimska kulturen ses som så förtryckande mot kvinnor att de tvingas klä sig i huvudduk, vad är då katolska nunnors klädsel ett uttryck för?

Inte OK...

Dessutom tycker jag det är rätt snyggt med hijab.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är märkligt hur tygstycken på huvuden kan politiseras, men ändå logiskt i patriarkala och rasistiska samhällen. Kvinnor görs till kulturbärare och tvärtom å sen är det bara att ta ställning till vad som sägs utifrån detta, men aldrig beröra kärnfrågan. För övrigt tycker jag att den mellersta huvudduken, den blommiga, är rätt fin. Är den inte rätt lik den värmländska outfitten? /Hunar

Bloggerskan sa...

Kommer snart med ett referat av en vetenskaplig artikel jag läst om just detta. Hur samma västerländska feminister som tidigare kämpat för kvinnors rätt till kroppslig integritet nu vill tvinga av kvinnor deras kläder...

Och ja, Hunar, den där norska "buneden" ser ut som en värmländsk, men så är det ju nära. ;)