fredag 25 april 2008

Tjuvlyssnat på Gröna linjen

Sminkat och utstyrt ungdomsgäng (jo, jag har passerat 40 nu, så jag får tycka så) sitter fem personer och trängs i ett bås för fyra. Ung tjej, i gymnasieåldern, förklara för sina kompisar:

- Min släkt mördades av Stalin!

Kompisarna ser förmodligen lite frågande ut för tjejen fortsätter berätta om hur hennes mor- och farföräldrars släktingar, särskilt mormors systrar om jag förstod saken rätt, alla "mördades av Stalin". Hur någon mor alltid ställt fram te till sin son på kvällen i hopp om att han skulle komma tillbaka. Hur samma son, eller någon annan, en dag kom hem trots att alla, utom möjligen modern, trodde att han var "mördad av Stalin".

Någon av väninnorna uttrycker att sex miljoner judar mördades under andra världskriget men att det inte var mest synd om judarna, eller... snarare fanns det andra, som t ex handikappade, som det var lika synd om.

Samtalet pågår fortfarande då jag kliver av i Vällingby. Ikväll grillar dom säkert nere vid Mälaren och dricker sig fulla på ljummen öl.

Inga kommentarer: