onsdag 16 april 2008

Ketchupeffekt

Idag har allt hänt på en gång. Den lille mannen har fått båda sina utlandsprojekt preliminärt godkända och får åka till Mongoliet och Shanghai. Sedan råkade en kvinna från Kazakhstan komma förbi hans kontor och säga att dom behöver föreläsare på universitet i Almaty i sommar.

Själv har jag inte tänkt ta ut mer än tre veckors semester för att åka med till Shanghai senare i höst. Om man nu har något jobb att ta semester ifrån. Idag fick vi nämligen veta att Unionen skall skära ner en tredjedel av sina kostnader och minska personalstyrkan med 260 huvuden. Inte så drastiskt som vår medlemstidning Kollega vill få det till, men ändå...

Så nu startar jobbet att bli ännu mer attraktiva, rekrytera fler medlemmar och vara ännu mer medlemsnära, med många färre anställda. De ideella föreningarnas dilemma. Medlemmarna vill att deras föreningar skall göra mycket men helst inte att det skall kosta. En svår ekvation.

För att trösta mig så valde jag att gå med i ännu en förening, Konsthantverkarna i Värmlands förening Konstvirveln. De har just nu utställning för unga glaskonstnärer. Några av konstverken är verkligen fantastiska. Mitt nya medlemskap innebär att jag numera kan lägga ännu en ideell förening till min lista:

Konstvirveln
Amnesty International
Unionenklubben på Unionens förbundskontor
Unionens konstförening för personalen vid Unionen
Feministiskt initiativ
Ordfront
Republikanska föreningen
SOS Barnbyar
Hyresgästföreningen

Säg mig din förening, och jag skall säga dig vem du är.

Inga kommentarer: