torsdag 10 april 2008

Torsdag i Dubrovnik

Imorse när vi satt i frukostmatsalen tillsammans med en massa konfererande bosnier så kändes det som att åka Finlandsbåt. Vågorna rörde sig åt ena hållet och någon maskin brummade i närheten och spred vibrationer. Lyckligtvis är detta inte Cinderellas frukostmatsal. Här utanför skiner solen och det är väl uppåt 20 plusgrader.

Dagen har vi ägnat åt att promenera runt det nyare Dubrovnik och diskutera huruvida vi skall hyra bil eller köpa en bussresa till Mostar... Kompromissen, efter lunch och kaffe i solen, blev att vi imorgon tar en båttur till Lokrum istället.

Har för övrigt läst ut I Djursholm och Tensta kindpussar man varandra. En rätt kul bok om det inte varit för att jag hela tiden irriterat mig på författaren. Dels detta att han flyttar in i Tensta, skaffar vänner där och sedan bara drar, för att livet i villaområdet passar dem bättre. Dels också hans totala avsaknad av övergripande könsperspektiv. Han upprörs över det han kallar "hedersvåld" och han upprörs över att vi i Sverige är så "politiskt korrekta" och "rädda" för att kallas rasister. Samtidigt är han förbannad på den franska rasismen som är mycket mer öppen. Hur skall han ha det? Han är alltså förbannat över att invandare behandlar sina fruar illa, samtidigt som han själv släpar med sin fru till Tensta mot hennes vilja, och i stället för att involvera henne i sitt liv där bara uppmanar henne att umgås med dom andra kvinnorna... Ja, jag kommer säkert med en utförligare rapport senare.

Just nu håller jag på med Flyga drake och där blir jag förbannad över romanens ryggradslöse huvudperson. (Jo, jag vet att det är påhitt, men jag blir arg aendå.) Även om man bara är tolv borde man väl ha någon slags guts... En sorlig bok om sorgliga män. Men även där finns detta särskiljande mellan hur talibanerna behandlar kvinnor och hur de andra afganska männen behandlar "sina", fast jag tycker det verkar grundat i samma unkna manssamhälle... It's a man's world.
Nä, nu skall vi ut i solen igen. Kanske ett glas vin på någon taverna med uteservering i lä. :)

Inga kommentarer: