fredag 4 april 2008

Tranorna har anlänt

Inatt sov jag ensam på Torpet. Det brukar vara lite läskigt men var faktiskt helt OK. Med nyinköpt element och Helly Hansen-understället som jag fick av min lille man i julklapp så frös jag inte ens.

Kvällen igår tillbringades i den nedgående solens ljus, på trappen med ett renskurat köksgolv bakom ryggen. Då anlände herr och fru Trana. Frågan är om det var första gången i år, och om det är samma par som förra året. Förmodligen. Blött och lerigt är det där ute, vilket torde passa dem bra.

Ikväll kommer den lille mannen med bussen från Jönköping. Då skall vi se Värmlandsoperans Candide. Den har tydligen fått blandade rescensioner och lär väl inte slå Wagners Parsifal som sattes upp i Karlstads domkyrka. Men jämförelsen är väl heller inte riktigt rättvis. Förväntar mig dock bra sång och fantastisk scenografi, som alltid här nere i Karlstad Teater. I höst sätter man upp Puccinis La Bohème i regi av Peter Konwitschny. Värmlandsoperan har f ö skaffat ny chefsdirigent i Henrik Schaefer, från och med den 1 januari 2009, men som dyker upp redan under uppsättningen av La Bohème.

Schaefer dirigerade Parsifal och fick strålande rescensioner. Dagens Nyheters och Expressens rescensenter var lyriska och uppmanade oss att vallfärda till Karlstad.

Inga kommentarer: