söndag 27 april 2008

Nitiska närkingar

När jag var yngre, i tonåren, tillbringade jag ofta mina helger i Örebro. På denna tid var Örebro känt för att härbärgera Sveriges mest nitiske utskänkningstillståndskontrollant. Det var helt enkelt hopplöst att få utskänkningstillstånd vilket fick till följd att antalet krogar i stan var mycket lågt. Karln i fråga skall senare ha flyttat till Karlstad varpå samma sak uppstod där. Idag har dock både Karlstad och och Örebro ett stort utbud av lokaler där man kan dricka alkohol till maten, eller bara ta sig ett glas vin om man vill. I Karlstad finns det nästan löjligt många restauranger, sett utifrån folkmängd.


Nu verkar den nitiske tjänstemannen ha fått efterföljare hos miljönämnden i Örebro. De har fått upp ögonen för butiken Ali Baba på Storgatan. Hos Ali Baba kan man köpa orientaliska varor som saknas i en stad där antalet matvarubutiker är sjukt lågt. Inne i centrala Örebro finns tre matvaruaffärer, Lucullus (dyrt som fan), Klippet (lite billigare) och just Ali Baba. De två förra för ett sorgligt utbud av varor. När jag senare i livet började spendera mina helger i Örebro igen slogs jag av att det inte gick att hitta exotiska varor som Fyra Kryddor och kalvfärs (till Wallenbergarna) hos någon annan än Ali Baba samt att de var den enda butik som sålde lammfärs, om än fryst.


Nu är miljönämnden ute efter Ali Babas ägare Magid Atrushi och menar att han inte märker sina varor rätt, vilket är problematiskt bl a för allergiker. Det är dock inte Atrushi som märker varorna utan grossisterna, eller de utländska leverantörerna. Datum som är skrivna på engelska godkänner miljönämnden t ex icke. January är ju så svårt för svenskspråkiga att förstå vad det betyder, liksom August... Det hade varit annat om det varit arabiska, tycker man.


Marianne Malki (kd) i miljönämnden tänker på Örebroarnas hälsa, säger hon. Jag tänker att om man nu är allergisk mot ett födoämne så låter man väl helt enkelt bli att köpa en produkt som inte är tillräckligt märkt. Då kan man ju gå över gatan till Lucullus i stället. Bara att där har dom heller inte märkt om varorna.

Nerikes Allehanda skriver:


"Magid Atrushi känner sig motarbetad bara för att han driver en butik med orientaliska varor. Stämmer det? - Så fungerar det inte. Det är inte bara de som får besök. Vi ställer samma krav, oavsett om det är Ica, Coop eller Ali Baba livs, säger Roger Strindberg. Den svenska lagstiftningen är tuff - men den gäller alla lika och även de orientaliska varorna, framhåller Strindberg. - Vår erfarenhet säger oss att vi måste ta i för att få till en ändring, säger Strindberg. - Om du kontrollerar andra butikers orientaliska varor är det samma sak hos dem, säger Magid Atrushi och visar flera exempel på varor från en konkurrent av exakt samma varutyp som han själv har och med den märkning som miljökontoret anmärkt på."


Är det så att skon klämmer i att Ali Baba är så mycket billigare?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt i att om vi sänker produktsäkerheten så kommer alla varor att bli billigare. Visst, jag vill också ha billigare varor när jag går och handlar. Jag erkänner. Men jag tycker ändå att det är bra om det står på förpackningarna vad dom innehåller och vad dom kostar.

Jag är lite lätt nötallergisk och kan inte äta hasselnötter. Kollar på förpackningar om dom innehåller det. Jag räknar med att OM dom innehåller det så står det det där. Försvinner kravet så... ja på sätt och vis är det väl bra om jag VET att jag inte kan lita på innehållsförteckningen men... för mig skulle det ställa till vissa bekymmer.

Men vad är det du vill med det här inlägget? Tycker du vi ska avskaffa prismärkning och innehållsförteckningar? Är det det du vill?

Bloggerskan sa...

Nej, snarare lyfta fram att det kan vara så att man särbehandlar en viss handlare. Vad orsaken till detta skulle vara vet vi inte, men enligt Allehanda verkar det vara att någon/några anmält honom. Varför har dessa då inte anmält de andra butiker som inte heller märker om sina varor?

Samt konstatera att jag gillar Ali Baba, för att dom saluför sådant som inte finns annorstädes samt håller rimliga priser.