onsdag 2 september 2009

Vi tvingar ingen!

- Ingen blir tvingad att delta!

Så försvarar sig ofta studenter vid denna tid på året. Då tidningarna skriver om nollningar som spårat ur. Härom veckan höll en ung kvinna på att dö av alkoholförgiftning i Karlstad. Nu är det nollorna på Handels som, i svininfluensatider, fått skicka en rå äggula mellan sina munnar. Ja, ni läste rätt. Man tar alltså en rå äggula i sin mun och för utan händer över denna till någon annans mun.

Sen går man på toa och spritar händerna för att inte smittas.

När jag var ordförande i linjeföreningen Pelikan (P-linjen i Karlstad) körde vi vår nollning (eller insparkar som det hette där) uppe i Ransäter. Vi åkte upp och sov över i stugorna där och körde lekar och middag och dans på logen. Där kunde vi tumla runt i våra overaller och det var helt OK att inte genomföra alla moment. Hoppas jag i allafall. Vi kände oss mogna och tyckte om att jämföra oss med, de enligt vår mening mer omogna, ekonomerna i Karlekon som körde förnedrande aktiviteter på stan. Även där höll en ung kvinna på att stryka med när hon efter en kväll med ärtor och punsch kom in på lasarettet med nära 4 promille i blodet.

Då jag känner arrangöran av denna ärtsoppekväll mycket väl vet jag att det inte direkt var någon som stod och hällde punschen ner i den smala kvinnans strupe. Men vad rörde sig i hennes huvud? Hur ville hon göra för att ha kul och vara en i gänget? Jo, dricka punsch till lunch och sjunga roliga visor. Som alla andra. Utan att veta vad hennes kropp tålde. Kanske var det första gången.

Sen att "statssekreterare" Magnus fick köra bilen hem från Ransäter dagen efter, det var fömodligen bara ännu ett tecken på hur mogen jag var, att jag faktiskt begrep att jag inte var i stånd till det själv...

Inga kommentarer: