onsdag 2 september 2009

Hum i duve'

Brukar min man säga om folk vars intellektuella kapacitet han ifrågasätter. Malin Wollin torde väl vara en av dessa. Jag orkar inte ens bemöta, det står så bra för sig själv att hon hellre vill bli hemmafru och stå i köket och äta rester vid diskbänken. Bara för att andra människor, som hon inte känner och inte behöver umgås med, får göra som dom vill med sina liv.

Brukar för övrigt inte valfrihet vara biologister som Malins främsta paradargument? Eller gäller det bara valfrihet att göra som Malin gör?

Och till Aftonbladet kan jag bara säga att om ni någon dag i framtiden får för er att vara mindre populistiska på era "kvinnosidor" så finns det andra, med större kapacitet, som gärna ställer upp och skriver krönikor.

8 kommentarer:

Ms Spider sa...

Ja, Malin Wollin är väl inte direkt den kvinna som jag hade hoppas mina döttrar, om jag hade några, hade som förebild. Och hennes krönikor är ofta taffliga och oerhört könscementerande. Men när det gäller ämnet hon tar upp idag, om ammande pappor, kan jag förstå hennes känsla, även om min bottnar sig i annat. Mina yngre syskons pappa var med hela tiden och tog hand om både oss "stora" ohc de små när de var små. Mamma var visserligen hemmafru så hon gjorde förvisso mer på dagtid när han var på arbetet men han tog alltid nattmål och matade med flaska. Det måste, om du frågar mig, vara precis lika OK att pappan matar, men det är inget fel på flaska, oavsett om den är fylld med bröstmjölk eller fylld med ersättning. Fokusen måste bort från amning. Att pappor skulle kunna amma tycker även jag är absurt, de fakto. Det innebär inte att jag på något sätt faller för det fåniga argumentet att mamman måste vara hemma för att hon ammar. Det finns andra sätt att lösa jämnlikheten än att få pappa till att producera mjölk.
Fast det tycks ju som om Malin Wollins perspektiv på det hela är något annorlunda...

meta sa...

Precis - få fokus bort från amningen! Det måste vara ok att mata spädisar från flaska, oavsett det är bröstmjölk eller pulverersättning, oavsett det är mamma eller pappa eller någon annan. För betänk att långtifrån alla kvinnor kan amma sina spädisar utan problem. (Gissa varför "amningshjälpen" och pulverersättning finns?)

Amningshysterin i Sverige är bedrövlig. Amningen (Den Heliga) är väl ett av könsrollskramarnas starkaste kramobjekt, av någon skum anledning.

Bloggerskan sa...

Ja det måste väl vara OK vilket man nu vill göra, amma eller ge flaska. Men jag kan inte se att mäns eventuella amning är ett hot mot jämställdheten. Istället skulle det ju kunna fördela denna syssla lite mer jämställt. Plus att man skulle komma bort ifrån det där tramset om att pappan inte kan vara hemma för att mamman måste amma i 1,5 år.

Men det gör man ju iofs genom att ge flaska också. Fast jag menar att det ena inte behöver utesluta det andra. Om en kille vill testa att amma så är det fine med mig.

Unknown sa...

Aftonbladet håller låg nivå på sina bloggande krönikörer och Malin Wollin är definitivt bottenskrapet.
http://www.msthess.com/?p=1306

Bloggerskan sa...

Ja, ibland mår ju en artikel/krönika bra av att få ligga till sig en timme eller så. Inte vara något man bara kräks upp, vilket ju är risken med bloggar.

Wollin har helt uppenbart skrivit i affekt utan att tänka efter och utan att dra efter andan. Vilket hon ju iofs verkar göra mest hela tiden.

Ms Spider sa...

Ja, det är ju just det, kvaliteten på det hon skriver och hur Joe uttrycker sig är rent bedrövlig, även de gånger när man tycker sig förstå CAD som ligger bakom och även de gånger det som ligger bakom fått en själv att reagera. Suck! Argumentation och diskussion är ju inte direkt hennes starka sida...

Sara sa...

Skönt att jag inte verkar vara ensam som får eksem av fru Wollin. Jag rss:ade hennes blogg ett tag men fick en liten hjärnblödning varje gång så det gick bara inte. Snacka om att leva i en egen bubbla.

Bloggerskan sa...

Om man skall döma av de bloggkommentarer hon fått på sin senaste spya så är vi nog rätt många. Och jag tror det handlar om att Malin Wollin ofta skriver i affekt, eller om hon befinner sig i ett sådant tillstånd hela tiden. Moralkärring är vad hon framstår som. Och sådant irriterar folk, särskilt om det är illa skrivet också.