söndag 13 september 2009

Lika som bär - partiledarspecial

När jag och lille mannen var i Mongoliet förra sommaren fick vi för första gången träffa Misheel, då tre år gammal och med nyligen rakat huvud. Så gör mongolerna med flickor när dom fyller tre, som en sorts firande. Misheel kallade hela tiden lille mannen för Gunnar. Gunnar är en av de andra svenska Mongoliet-fantasterna och hade just varit på besök. Att lille mannen och Gunnar förväxlades förklarade Misheels far lakoniskt med att

- Ni ser ju alla likadana ut.

Det är ingenting mot hur vissa nordiska partiledare liknar varandra. I mitt förra inlägg konstaterade jag att de tre kvinnliga norska partiledarna är rätt lika. Samt att Jens Stoltenberg är lik Anders Fogh Rasmussen. När jag tänker efter räcker det att Pia Kjearsgaard och Erna Solberg klipper sig och rufsar till håret lite så skulle mongolen få svårt att skilja dem från de två andra norskorna och vår egen Maud Olofsson.

Frågan är om detta handlar om en slags skandinaviskt politikermode, eller om skandinaviska kvinnor verkligen är så lika varandra. Jag lutar nog åt det förra som förklaringsmodell.

Pia och Maud special


Ni som undrar om inte männen får vara med... När jag hinner skall jag göra ett collage med dem. Göran Hägglund och Jimmie Åkesson delar ju inte bara familjevärderingar utan också glasögon och lugg...

Fotnot: Det tål att sägas att jag här endast pratar om utseende och mode. Inte om det politiska innehållet. Det är ju rätt långt mellan t ex Kristin Halvorsen och Siv Jensen politiskt. De råkar bara dela samma frisyr och hårfärg. Hur långt det är mellan Pia och Maud här ovan lär vi väl bli varse i samband med valrörelsen 2010. Hittills är det ju inte Centerpartiet som utmärkt sig som opportunisterna bland Alliansen i "integrationsfrågan".

Inga kommentarer: