lördag 4 juli 2009

Fortumhelvetet - del ???

Det har nu gått sisådär en 15 timmar sedan Fortum lovade skicka någon att byta ut deras elmätare som sprängdes av blixten igår vid 18-tiden. Kl 8, efter en sömnlös natt där jag bara kunnat tänka på förstörd mat och förstörd helgvila, ringer jag Fortum som låter förvånade. De har ju fått besked "från oss" att det funkar. Förvisso kan de ju se att vi inte har någon ström men de har fått besked att elen är tillbaka i området och att vi meddelat att det funkar.

VI HAR INTE MEDDELAT ATT DET FUNKAR!!!

DERAS JÄVLA USLA NYINSTALLERADE ELMÄTARE ÄR SPRÄNGD!!!

HUR SKULLE DET KUNNA FUNKA???

Jag hörde mig själv, vanligen lugn när jag pratar i telefon, med hög röst förklara för människan på Fortum att nu fick dom prioritera och skicka någon hit. Det skulle dom göra inom två timmar. Det var en timme och fyrtiofem minuter sedan. Om femton minuter ringer jag igen.

Problemet ligger förmodligen hos Fortums personal. Hon som tog emot anmälan hade inte kompetens nog att meddela vad det verkliga problemet var efter att två personer förklarat det för henne ("elmätaren är sprängd"). De som skulle fixat det hela har nöjt sig med att se att strömmen är tillbaka i området och skitit i att åka in till oss, då det hela förmodligen bara var anmält som "strömavbrott".

Vår enda kontakt med omvärlden är just nu ett tynande mobilbatteri och ca tre timmars batteri i datorn. I kylen ruttnar laxen och charkuterierna. I frysen börjar köttet och löjrommen tina. Och Fortum dom vältrar sig i pengar som vi tvingas betala dem för att få vår ström från ett annat bolag hit till huset. Vi kan inte välja något annat bolag vilket innebär att de kan välja att inte hjälpa oss. Våra pengar får de ju ändå. Underbart.

2 kommentarer:

Ann-Katrin sa...

Snacka med försäkringsbolaget om maten hann bli förstörd, de ersätter som regel en del i alla fall!

Rabiatfeminism sa...

Tydligen så ersätter eventuellt Fortum sådant också. Jag har inte hunnit räkna på det men tänkte göra en anmälan till Fortum.