fredag 8 maj 2009

Bollocks!

70 procent av Svenskans läsare vill slopa LAS regler helt. Och jag tycker det är synd att det inte syns/hörs på folk att de har denna åsikt. Så jag när de ringer mig och frågar om det verkligen är så att arbetsgivaren bara kan sparka ut just dem p g a att de blivit gravida/ifrågasatt chefen/vill vara föräldraledig/har blivit sjuk i cancer, kunde säga, eller åtminstone tänka:
- Suit yourself.
För detta händer ju idag med dem som är provanställda. (D v s inte har något anställningsskydd, det Maud Olofsson vill avskaffa.) Trots Centern lögnaktiga propaganda så krävs dessutom kvalifikationer för att folk skall få jobba kvar, såvida de har en fast tjänst. (Att Olofsson är bra på att ljuga fick de som inte redan förstått det lära sig i Medierna i helgen.)

Det Centern i själva verket vill ha är godtycke och det brukar inte folk gilla att utsättas för. Men man tror ju inte att man själv skall drabbas. Förrän det händer. Och man skall förklara för en ny arbetsgivaren varför just jag själv fick sluta på förra jobbet.

- Nääää, det fanns inget objektivt skäl, arbetsgivaren tyckte inte jag passade...

Och vad ger det för demokrati på arbetsplatsen, vad ger det för arbetsmiljö när alla vet att de när som helst kan åka ut, oavsett skäl? Men sånt händer inte dig, eller hur?

Inga kommentarer: