lördag 12 juli 2008

Om läsandet av manualer


Jag tillhör dessa människor som inte klarar att läsa manualer. Som på datakurserna på jobbet bara sitter och irriterar mig över att de inte är slut snart så att jag får lära mig själv. Denna inställning har givetvis effekten att det tar längre tid att verkligen lära sig. Samt att man missar en del finesser. Ett sådant exempel är min nya kamera.

Glad i hågen tog jag med min nya kamera till Mongoliet. Bruksanvisningen stoppade jag ner långt ner i resväskan och där låg den kvar när jag kom hem. Trots detta lyckades jag ställa in kameran manuellt så att jag fick hyfsade bilder från vallokalerna. (Jag har aldrig ägt en automatisk systemkamera utan är van vid att själv ställa in bländare och slutartid.) När jag inte orkade med det manuella körde jag på det som på kameran omnämns "auto" vilket ofta innebär platt ljus och för mycket blixt. Ändå tog jag 500+ bilder som jag väl är halvnöjd med.

Väl hemma surfar jag in hos Anders Sparring som köpt sig en D40 (det hade jag också gjort om dom nu inte plockat bort den ur lagret på MediaMarkt.) Han fick tipset av en av sina läsare att ställa in på P och 400 ASA och sedan bara fota. Det gjorde även jag och seeeee vilka fantastiska bilder jag får!

Först nu plockar jag fram bruksansvisningen (som fortfarande ligger längst ner i en väska). P - automatisk inställning av bländare och slutartid. Mjukare ljus och inget fult blixtljus. Kanske är det dags att börja läsa manualer?

2 kommentarer:

Anders Sparring sa...

Hej
Numer kör jag på M-läget och ställer in slutare och bländare själv. Ännu bättre (men lite trixigt)

Jordgubbarna, dock, blev ju perfekta.

Bloggerskan sa...

Ja, M är ju själva poängen med en systemkamera, medan P-funktionen riskerar att göra fotografen lat... ;)