torsdag 24 juli 2008

En helt vanlig torsdag på jobbet

Sitter och plockar med mina papper på jobbet, med bara en dryg vecka kvar här på Unionen Värmland. Sedan bär det av till mitt ordinarie jobb på huvudkontoret i Stockholm igen. Idag är telefonfri dag och den enda kollegan i tjänst är på förrättning i Arvika. Roar mig med att kolla hur folk hamnat på min blogg. Inlägget igår om Svenska Dagbladets ledare om Radovan Karadzic har lockat folk från hela världen. 107 träffar bara igår, dom brukar ligga kring 30 per dag. Men det roliga är ju när folk kommer från Googlesökningar. Ibland fattar man ingenting...

nunnor heltäckande - Jag skrev om skillnader, eller inte, mellan att bära nunnedok och hijab
k:fem - Ja, det har jag skrivit en hel del om!
Thomas von Sydow - Vem är det?
tyskan:heter - Ja, det undrar jag också. Något på T enligt Värmlands Folkblad.
A4 - A6 och A9 känner jag till, men här kanske det handlar om pappret, inte artilleriregementena.

Sen letar jag efter en bild av en oljemålning av Karin Broos. Broos och min store favorit Lars Lerin har hamnat på Värmlands Muséum. Broos med en oljemålning av tre kvinnor på en brygga efter badet. Hon själv säger i lokalpressen att man själv får tolka stämningen i bilden. Den diskussionen har vi haft i familjen och med vännerna. Syrran tolkar den som att kvinnorna badat och nu njuter av stillheten efter badet i insjön. Jag tolkar den som att två av kvinnorna är skitsura på varandra och den tredje känner det som om hon hamnat i kläm och usch vad otrevlig stämningen blev. Hon kliar sig lite på benet i ett försök att undkomma den dåliga energin där på bryggan.

Har bilden i en broschyr på Torpet och skall försöka komma ihåg att scanna den...

Lars Lerin, ja. När jag får ordning på alla mina tavlor som just nu står undanställda, oinramade, felinramade och oupphängda så skall jag nog investera i något av honom. Att hänga över soffan. Lerin målar som Gustaf Fröding skaldade. Hans målningar framkallar samma vemod. Och i den underbara boken Solsken och Regn har han fångat den värmländska sommaren på pricken.

Ikväll skall jag hämta lille mannen i Krillehôla. Där alla pratar som Mia Skäringer. De har dessutom ett alldeles lysande Coop Forum. (Eller Coop Fååårrrum, som min gamle farbror säger, med engelskt uttal, eftersom han tycker det är löjligt att dom bytt namn från OBS!) Sen blir det nog revbensspjäll och en flaska Capello di Prete i sommarkvällen. Veckan som kommer ser ut såhär i väderprognoserna:

Upplagt för bad och grill och allmän sommarkänsla veckan före semestern. Det är också fantastiskt väder för alla dem som kommer delta i Europride, vilket jag missar i år. Men jag får ta igen det med firande av brudpar och 40-årsfest på semestern.

Inga kommentarer: