lördag 19 juli 2008

Livet som en femårsplan

I helgen kom maken och jag in på vad vi gjort för 5 år sen, 10 år sen osv. Det funkade fram till 1968, då jag föddes. Och konstigt nog har vi ibland befunnit oss på samma platser, även innan vi träffade varann. (Ibland undrar man ju med tanke på att vi ju dessutom är släkt...)

5 år sedan - 2003
Jag bodde i Ulvsunda i min lilla tvåa. Jobbade som ombudsman på HTF och hade just fått nytt jobb som sakkunnig på huvudkontoret efter 7 års förhandlande. Åkte på bilsemester till Italien med mamma och syrran. (Lille mannen var då på semester i Italien med sin dåvarande partner.)

10 år sedan - 1998
Jag bodde i Ulsvunda i min lilla tvåa. Jobbade som ombudsman på HTF och förhandlade med arbetsgivare mest hela tiden. Drömde om att bli chef. (En dröm som senare kallnat helt.) Firade min 30-årsdag vinterns snöigaste natt i Solna. (Lille mannen hade också lämnat Skåne, flyttat tillbaka till Örebro och jobbade på Högskolan.)

15 år sedan - 1993
Jag bodde i studentrum på Ulrikedal i Lund (C222) och var på väg till Frankrike för att plugga ett år tillsammans med Helena i C224. Jobbade i Malmö och cyklade till och från jobbet. (Lille mannen flyttade till Malmö för att plugga i Lund, och cyklade till och från universitetet.) Visste inte då att jag hade ett av mitt livs roligaste år framför mig.

20 år sedan - 1988
Bodde i Ulsvunda i min lilla tvåa där jag just flyttat in. Umgicks mest med Pernilla, Cattis och dom andra på Sloppy's Bar på Hornsgatan 136. Jobbade på Svenska Finans med adressforskning tillsammans med Benke, Ulla, Jonne, Ulrika, Steffe, Sture, Göran och dom andra lirarna. Spelade mycket Tji och 3. Stefan Edberg vann Wimbledon. (Lille mannen gick sista året på KomVux och jobbade som industrireparatör i Örebro.)

25 år sedan - 1983
Bodde hemma hos mamma, pappa och syrran på Majas väg i Karlstad. Åkte till Eastbourne på språkresa där min anglofili väcktes. Såg Mats Wilander i Davis Cup. Lyssnade på mycket brittisk pop. (Lille mannen var fritidsledare och industrireparatör.)

30 år sedan - 1978
Bodde i vårt nya hus på Majas väg och började 3:e klass i Kronoparksskolan. Fick på sommaren veta att jag skulle få ett syskon, och då jag förstod att en storebror inte var möjligt önskade jag mig en lillasyster. (Lille mannen hade verkstad i Ölmbrotorp, körde ut tidningar, var ihop med första stora kärleken Diana.)

35 år sedan - 1973
Bodde med mamma och pappa på Gruvgången i Karlstad. Mamma och pappa hade skilt sig men flyttat ihop igen efter något år. Gick på dagis. (Lille mannen bodde i Skultuna och jobbade på Skultunaverken.)

40 år sedan - 1968
Föddes den 6 mars. Dagen då Robert Kennedy blev skjuten låg jag i en barnvagn i en damekiperingsaffär i Örebro. (Lille mannen fyllde 13 år och gjorde livet surt för sin frireligiösa omgivning i Lillån (Örebro). Första sommarjobbet - morotsplockning.)

60 år sedan - 1948
Min mor gick på Vasaskolan i Örebro. (Lille mannens mor och far gick på samma skola, fast några år tidigare.

330 år sedan - 1678
En finländare vid namn Mats Jönsson Lankinen bodde i Hällefors. Han hade bl a barnen Marit och Nils. Marit är anmoder till lille mannen (12 generationer tillbaka) och Nils är min anfader (10 generationer tillbaka). Min mormor och lille mannens farfars morfars mor kommer båda från Hälleforstrakten. Mormor från Örebrosidan, lille mannens ff mf m från Värmlandssidan. Ironiskt nog.

Ibland kan vi fundera över det där med ödet. Hindersprövningen gick i allafall igenom. ;)

2 kommentarer:

Malinka sa...

Ah! Vi delar födelsedag! Fast jag föddes ett år senare.

Konstigt, att hitta folk som fyller år på min födelsedag gör mig fortfarande fånigt fnittrig och glad.

Bloggerskan sa...

Det är en trevlig dag. Lagom placerad mellan jul och sommaren.

När jag gick i grundskolan hade jag en klasskompis född på samma dag, och idag delar jag födelsedag med en några år äldre kollega. Gemensamt för oss alla verkar vara pratglädje... Kan det vara typiskt? (Om man tror på horoskop vill säga.)