söndag 16 mars 2008

Stäm dom jävlarna!

Jag är inte överdrivet förtjust i ett rättssystem där alla kan stämma alla till höger och vänster för i stort sett vad som helst. I USA delar man ut något som heter the Stella Awards. Detta pris är döpt efter kvinnan som spillde kaffe på sig på Mc Donald's och tilldömdes ett rekordskadestånd. Såvitt jag förstått så var hon 79 år gammal, kaffet var skållhett (när jag köper kaffe på McD i Stäket är det fortfarande varmt när jag når Örebro) och hon brände sig ordentligt.

Priset delas ut till personer som lyckats med omöjliga stämningar. Som mannen som köpte en ny husbil, körde ut på vägen, lade i sin cruise control och lämnade ratten och gick bak för att koka kaffe. Han trodde att cruise control även betydde steering control... Det stod inte i instruktionsboken att man inte fick lämna ratten under färd och mannen i frågan, som överlevde, fick ett stort skadestånd.

Nu kan vi dock läsa om en stämning av NBC som jag verkligen hoppas lyckas. TV-kanalen har spelat in en dokusåpa som heter To Catch a Predator. Det går ut på att människor provoceras eller lockas att begå brott och sedan grips av polis vilket såklart filmas och visas på TV. Bl a har man fått en person att utge sig för att vara 13 år och ragga på nätet. Personen som nappade på raggningen blev avslöjad som pedofil och när polisen och TV-teamet kom för att hämta honom sköt han sig själv.

Nu har systern stämt TV-bolaget. Frågan är om hon inte borde stämma polisen också som spelar med i denna fars.

Må hon vinna.

Inga kommentarer: