lördag 29 mars 2008

Min farbror indianen


Min farmor Dally och farfar Otto. Farfar utvandrade som 17-åring till Kanada där han blev kvar i nästan tjugo år. Grävde guld i "Alliaska". Han skulle bara åka hem och hälsa på sin gamla mor. Väl hemma skickades han på AK-arbete i Småland, på nåt vägbygge. Där mötte han två killar vid namn Kalle och Elmer. Vars syster jobbade i kantinen vid vägbygget. Hon var en pudding, tyckte farfar. Ömma känslor uppstod och i september 1935 gifte dom sig. En månad senare föddes min far. Drömmen om Amerikat blev till ett medlemskap i Amerikaordern i Björneborg. Farfar började på järnverket och blev kvar där. Fler söner föddes.


Min far skrev uppsats i skolan om sin bror indianen. Farmor fick förklara för fröken att pappas indianhalvbror nog bara fanns i pojkens fantasi. När pappa och hans kompis busat i skolmatsalen och blivit avstängda från skollunchen packade farmor smörgåsar även åt kompisen, som inte vågat berätta om avstängningen hemma.

Björneborg är annars känt för, förutom bruket, en hyfsad brottarklubb på 50-talet och att Helge Fossmo är uppvuxen där. Det kunde man ha gissat. "Han kommer från en bruksort utanför Kristinehamn" stod det i tidningarna. Kan bara vara en. Linda Bengtzing kommer nästan från Björneborg.

När jag var liten brukade jag få följa med farfar till kiosken. Han kunde inte för sitt liv förstå varför mina föräldrar och farmor tyckte att jag var busig. "Tösa är ju så snäll när ho ä med mig till kiosken." Sa farfar.

Farmor var hemmafru. Innan dess var hon piga och kokerska. Hennes pappa dog ung i spanskan och familjen fick flytta från storbondegården över vägen till ett mindre hem. Farmor fick plats hos en familj många mil hemifrån. Sen kom hon tillbaka hem, och träffade farfar. Flyttade till Värmland, födde fler barn. Var sällan långt ifrån spisen. På bilder på mig när jag var liten kan man se farmors blå tantklänning och päronformade rumpa i bakgrunden. Hon brukade spara stekflottet i margarinpaket i svalen. Sen sydde hon fina klänningar åt mig till skolavslutningarna.

Farmor hade förmodligen inte förstått ett dugg av det här med feminism.

Inga kommentarer: