tisdag 18 mars 2008

Cancer av fetma?

På radion igår upprepades varje timme de rön som forskare i Umeå anser sig ha kommit fram till, att feta kvinnor riskerar aggressiv bröstcancer. (Samtidigt som fetma påstås skydda mot godartad bröstcancer.) Hela tiden upprepade en forskare från Umeå och journalisterna att det var fetma OCH högt blodsocker som var orsaken. Fast mellan raderna kunde man höra att det egentligen var det höga blodsockret som är boven i dramat.

Detta är ännu ett exempel på, som jag lyft tidigare, att man säger att feta riskerar att bli sjuka p g a fetman. Men är det inte rimligen så att en fet människa med normala blodsockervärden löper mindre risk för aggressiv bröstcancer än en smal människa med högt blodsocker? Det finns nämligen smala människor som äter felaktigt och tjocka som äter hyfsat balanserat. Om jag fattat rönen från Umeå rätt så var det mathållning och blodsocker som var det intressanta.

Men det är ju så lätt att avfärda alla sjukdomar med att man får skylla sig själv. Att bara man äter rätt och rör sig mer så blir man frisk. Den trogne läsaren av min blogg vet ju att denna metod inte funkade i mitt fall i alla fall. Att jag nu gått ner i vikt beror på en helt annan metod som inte alls är lika välbalanserad. Dagens lunch bestod t ex av fläsk och raggmunk. :)

Skyll-dig-själv-förklaringarna passar ju dock utmärkt in i Högeralliansens Sverige.

Inga kommentarer: