lördag 7 november 2009

Topplistan

När Alliansregeringen tillträdde hösten 2006 slogs jag av att deras laguppställning var ett verkligt värsta-scenario. De personer som stod längst ifrån mig när det gäller frågor som jämställdhet, skola, HBT-personer rättigheter osv utsågs till ansvariga ministrar för just dessa områden: KD och Göran Hägglund fick hand om Socialdepartementet där de kan styra över t ex sådant som kvinnors hälsa och homosexuellas möjligheter att skaffa barn. Nyamko Sabuni, som tidigare gjort sig ett namn med konstiga förslag om tvångsgynundersökning av invandrarflickor och som inte vill kalla sig feminist, blev integrations- och jämställdhetsminister. Jan Björklund, som tvärtemot vad all forskning säger vill ha hårdare tag i skolan blev skolminister. Man satte helt enkelt, i mina ögon, bockarna och geten som trädgårdsmästare.

Vid en diskussion på Facebook igår framförde en av mina vänner att jag ofta kritiserar just Jan Björklund. En annan tyckte jag skulle kritisera socialförsäkringsminister Christina Husmark Pehrsson oftare. Att jag kritiserar Alliansens politiker oftare än vänsterns och sossarnas borde väl inte vara så konstigt, men är det så att jag riktat in mig särskilt på några få? Att jag dock skulle riktat in mig särskilt på Björklund känner jag inte riktigt igen, det var trots allt ett år sedan jag sist skrev om just honom. Tycker att även herrar Hägglund och Littorin brukar få sin släng av sleven. För att inte tala om Nyamko Sabuni. även om det var vanligare innan jag bytte bloggplattform.

För att undersöka det hela gjorde jag en undersökning där jag i bloggens sökfunktion sökte på nio av Alliansministrarnas efternamn. Denna undersökning stäcker sig tillbaka till mars 2008 då jag bytta plattform för bloggen. Jag har inte gått igenom blogginläggen för att se om de är positiva eller negativa men vi kan väl utgå från det senare, med tanke på att jag sällan delar ministrarnas politiska uppfattning. (Ett undantag är kanske inlägget om Kvarteret Negern där jag håller med Nyamko Sabuni.)

Här kommer så hela listan. *trumvirvel*

Göran Högglund (KD): 12 träffar

Fredrik Reinfeldt (M): 11 träffar

Jan Björklund (FP): 11 träffar

Carl Bildt (M): 7 träffar

Nyamko Sabuni (FP): 7 träffar

Sven-Otto Littorin (M): 7 träffar

Maud Olofsson (C): 6 träffar

Tobias Billström (M): 5 träffar

Anders Borg (M): 5 träffar

Man kan alltså säga att Björklund är välrepresenterad men att han har sällskap av statsministern och får se sig besegrad av socialministern. Det går heller inte att se något tydligt mönster att jag skulle kritisera någon viss partitillhörighet oftare än andra, utandantaget KD men det beror kanske på att de representeras här av en person, att de fått extremt mycket inflytande om man ser till deras väljarunderlag och att dom ofta agerar i mina hjärtefrågor. FP kanske kan anses få lite mer uppmärksamhet än C och M men det kan ju bero på att de representerar (genom Sabuni) ett av kärnområdena för denna blogg. Vilket alltså även KD gör. Jag är dock förvånad att Littorin inte hamnar högre, men han är ju å andra sidan den enda av ministrarna ovan som jag tycker gör en insats för det goda, i och med att han förhållandevis hårt håller fast vid den svenska modellen och säkerligen får ta en hel del intern skit för detta.

Inga kommentarer: