torsdag 12 november 2009

Morgonläsning bland flyktingbarn och skånska rasister

Igår var det Per Gudmundsson som fick mig att undra vad som stank. Idag när jag öppnar Svenskan är det ett par intervjuer med Vellingebor som uttrycker listigheter i stil med att man skall "skicka flyktingbarnen till Riksdagshuset så Stockholmajävlarna får ta ansvar för sina egna beslut" eller att "Norrland ju är stort och tomt, där kan dom bo". Men i Vellinge är vi "inte rasister, men [ständigt detta MEN] vi skall inte behöva ta hand om flyktingar, de är nån annans ansvar".

Man får ju lust att skriva långa inlägg om den moderata (!) flyktingpolitiken. Men idag nöjer jag mig med att läsa hur andra tar sig an frågan. Så här elakt skulle jag ju dock aldrig skriva. Men man får ju tycka. Och le rått. Och jag vet inte hur stor utlåningskoefficienten är på biblioteket i Vellinge men här är ett tips om böcker man kan läsa. Sen finns det faktiskt moderater som har en lite mer modern attityd i frågan.

Och från Småland rapporteras om lokalnyheternas stora avslöjanden denna morgon:

1. Siffrorna försvann på tvättmaskinen
2. Bussen stannar inte vid busshållplatsen

Är det underligt att folk skiter ner sig av rädsla över tanken på trettio flyktingbarn som skall invadera deras sörgårdsidyll?

Inga kommentarer: