lördag 7 november 2009

Fredagsmys

Igår fredagsmös jag på krogen med en hel hög gamla goa kollegor. Annars är väl fredagsmys något som sker inom hemmets fyra väggar. Man köper hem lättlagat, bokar inte in något annat och slutar i TV-soffan, framför Idol eller vad dom nu heter dom där programmen som verklighetens folk tittar på.

Sara tillhör dem som storögt tittar på och aldrig riktigt förstått konceptet. Själv tillhör jag de självklara fredagsmysarna, genom en långt och stabil tradition med fredagar hemma hos familjen i Karlstad. Mamma köpte med rostbiff (eller grillad kyckling) och potatissallad från Åhléns. Detta var före såväl tacos som Hemköp. Sen åt vi kvällsmat (så heter det där jag kommer från, middag äter man, som namnet antyder, mitt på dagen) och tittade på TV.

En fredag som jag aldrig glömmer var den 28 februari 1986. Mamma fyllde 46 och firades självklart med favoriträtten rostbiff och potatissallad och ett glas rödtjut. Inom en vecka skulle jag fylla 18 och åka på skolresa med klassen till London. Vid 23-tiden gick vi förmodligen och la oss. Samtidigt, 31 mil österut slutade föreställningen av Suzanne Ostens film Bröderna Mozart på biografen Grand i Stockholm. När vi vaknade dagen därpå var ingenting sig längre likt.

Något år senare flyttade jag till Stockholm. Fast jag misstänker att rostbiffen och potatissalladen fortsatte att serveras på fredagskvällarna hemma på Majas väg.

2 kommentarer:

Malinka sa...

Liksom Sara har jag aldrig förstått fredagsmyset.

När jag var liten hade vi inte så mycket pengar, så finare mat åt man en gång i månaden: vid lön. Men då blev det lövbiff och chips med pepparrotssmör! (Som jag faktiskt mysåt idag, sans smöret.) Annars var det nog ingen skillnad, som jag kan minnas. Förutom att man fick vara uppe längre.

Bloggerskan sa...

Skall väl tillägga att plockgodis ännu inte fanns, att vår familj aldrig åt chips och att läsk inte köptes i tvåliterflaskor. Så fredagsmyset var nog billigare då. Fem hekto rostbiff och en burk potatissallad. Grönsaker var heller inte uppfunna (förutom kokta morötter). Jo, en halv tomat och ett par gurkskivor fick vi ibland. Konstigt att man inte fick skörbjugg...

Denna rostbiff och grillade kyckling var väl f ö det enda kött vi köpte eftersom pappa "sköt älgkött" (min barndomsbild av det hela) i skogen.