lördag 21 november 2009

"Nyheter" från ankdammen

I förra veckan rapporterade jag om den småländska "nyheten" om kvinnan vars siffror försvunnit på tvättmaskinen. Jönköpingsyheterna på Svt rapporterade om Anita vars garanti på tvättmaskinen gått ut när plötsligt siffrorna som sitter på fronten och talar om var värmereglaget skall ställas skavts bort.

Alltså. Vi har en kvinna med en tre år gammal tvättmaskin. Vi kan anta att hon tvättat i denna ett antal gånger under dessa år. Hon lär ha tryckt på knapparna för värmeinställningen ett antal gånger under den tid hon haft maskinen. Nu hade dock hälften av siffrorna skavts bort och kvinnan kunde "inte längre använda sin tvättmaskin". Varpå hon kontaktar Elektrolux som säger att detta inte är något de tänker åtgärda men att de kan skicka en penna så hon kan skriva dit siffrorna igen. Då kontaktar Anita Jönköpingsnytt som rycker ut med ett helt reportageteam som får intervjua den stackars kvinnan, filma hennes fullt funktionsdugliga tvättmaskin som hon nu "inte kan använda" och göra ett snyftreportage om att hon nu tvingas tvätta i tvättstugan i källaren i hyreshuset där hon bor.

Till slut bestämmer sig Elektrolux för att byta front på maskinen och ta det på sitt goodwillkonto.

Då rycker Jönköpingsnytts reportageteam ut igen och gör ett nytt reportage med Anita som är tagen av sin kamp med elektronikjätten. Och ilsken över att det skall krävas så mycket för att få nya siffror på tvättmaskinen.
"Det har varit en jobbig period för Anita som inte blivit tagen på allvar av de olika företagen. Hon har varit tvungen att tvätta i källaren på hyreshuset hon bor i, trots att hon har en relativt ny tvättmaskin.

- Jag hade inte orkat driva det här vidare om jag inte vetat att jag har rätt."

Säger Anita som anser att Elektrolux och Elgiganten behandlar sina kunder "som skit". Personligen är jag nog av den uppfattningen att det är skit när vi tvingas ta del av sådant här på nyhetsplats. Mina sympatier går till Elektrolux som tvingas ge efter för sådana här tramsreportage.

4 kommentarer:

Malinka sa...

Man tar sig för pannan. Vara irriterad, ja. Ringa till lokalnyheterna, nej.

Sara sa...

Jag brukar oftast stå på konsumentens sida, men allvarligt; är det här sant?

Bloggerskan sa...

Sara och Malinka,
Ja både jag och maken var lite tvivlande först, och undrade om dom skämtade med oss. Om det var ett ironiskt skämt. Men icke. Det här är Jönköping. Här är det lilla viktigt. Månadens nyhet här är kvinnan som satt vid en busshållplats, i en busskurs, när bussen bara åkte förbi henne, utan att se henne. Ja, det är sant. Dom har gjort det till Månadens Nyhet i Smålandsnytt och betalat 3000 spänn till den som tipsade.

Sen undrar man varför folk blir skrämda när det kommer flyktingar och man vill bestämma över uttag av föräldraförsäkring...

Bloggerskan sa...

Och jag är f ö också oftast på konsumentens sida. Särskilt äldre människor.