lördag 7 juni 2008

Universitetsvärldens eufemismer

Sitter här och intar mitt morgonkaffe innan vi far mot Österlen på kärleksfest, där värdparet firar att dom inte gifter sig. Den kvinnliga halvan brukar hävda att dom är brabos, d v s dom åker runt har det bra. Det stämmer rätt bra in på mig och den lille mannen också, för övrigt, även om vi föll till föga inför den juridiska snårskogen och gifte oss.

Nå, när jag så sitter där med mitt kaffe i det nyklinkrade köket läser jag ledaren i senaste numret av SULF:s medlemstidning Universitetsläraren. Där skriver Git Claesson Pipping, förbundsdirektör i SULF:

"Om tjänsterna utlyses är det ju också långt ifrån säkert att det är "rätt" personer som får dem - ingen vill väl upprepa fadäsen från häromåret när ett lärosäte utlyste lektorat till personer med finansieringen ordnad. Det har ändå gått några sekel sedan man kunde köpa sig en statlig anställning."

Har det? Längre fram i samma tidning läser jag platsannonserna. Där utlyser Lunds universitet tre lektorat i statsvetenskap. Med det lilla tillägget:

"Dokumenterad förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel räknas som särskilt meriterande."

Ja, för mig är detta en omskrivning av att man helt enkelt skall ha sin tjänst finansierad för att komma i fråga. Seklen har kanske inte alls flytt på det sätt som förbundsdirektören för SULF önskar. Sen kan man ju alltid fråga sig vilka skarpa hjärnor man missar om man hellre anställer folk som är duktiga på att söka medel, än duktiga statsvetare. Ungefär som när man hävdar att förmågan att löneförhandla skall avgöra lönen...
Nä, nu släpper vi sargen och far mot det sköna Skåne!

Inga kommentarer: