tisdag 17 juni 2008

Election campaign gets nasty

Nu är det bara en vecka kvar tills vi sitter på flyget till Mongoliet. Där den lille mannen skall jobba med sitt projekt, passa på att övervaka parlamentsvalet samt föreläsa för ett gäng koreaner. Själv skall jag fotografera. Och hålla mig borta från mjölkprodukter.

Valkampanjen inför parlamentsvalet börjar bli smutsig med förklenande affischer mot motståndare och valkampanjare som slåss med varandra.

Innan dess skall dock midsommar firas med våra norska vänner. Kanske skall man ta med dem till Karl XII:s mäns grav i Östra Fågelvik. Där ligger ett antal soldater som dog på sin vintriga färd hem från Norge, där kungen ju stupat. Hemtåget var hårt, vintern kall och soldaterna hungriga. Hälften av dem, 2 300 man, kom aldrig tillbaka. När jag var liten kallade jag den för Karl XII:s grav. Jag såg förmodligen framför mig Gustaf Cederströms målning Karl XII:s likfärd och trodde att man valt att gräva ner krigarkungen på en åker utanför Skattkärr i Värmland. Någon erövring av Norge blev det inte i det skedet. Vilket påminner mig om att dom nog bör få se vårt groteska fredsmonument på Stora Torget också.

Inga kommentarer: