söndag 1 juni 2008

Förbifart Stockholm


Igår hade vi i Fi:s styrelse en diskussion om hur vi skulle ställa oss till planerna om Förbifart Stockholm (f d Kungshattsleden eller Västerleden). Som ivriga påhejare av kollektivtrafik ter det sig ju ganska självklart att pengarna i stället kunde läggas på utbyggnad av denna. Det var ju detta Stockholmarna sa ja till i folkomröstningen om biltullar. Samtidigt så minns jag diskussionerna om Dennispaketet. Där ingick ju en hel del satsningar även på kollektivtrafiken. Jag vet ju också hur Södra Länken har underlättat för oss som regelbundet reser med bil ut mot Värmdöhållet. Restiden Alvik-Djurö minskades till halva tiden.

Jag flyttade till Stockholm 1987, sedan våren 1988 har jag bott i Västerort. Tvärförbindelserna på den tiden var rent pinsamt dåliga, sedan dess har vi fått den fantastiska tvärbanan, som nu förhoppningsvis byggs ut till Solna och Kista.

Numera bor jag i Vällingby och har Bergslagsvägen alldeles intill, även om jag inte hör den. (Och då är jag extremt ljudkänslig.) Där brukar jag stå i kö när jag skall åka till IKEA eller Värmland. På andra sidan vägen ligger Vinsta. Där under marken är Förbifart Stockholm tänkt att gå. Det rör sig om ca en kilometer från mitt hem. Det positiva med Förbifart Stockholm är att jag skulle slippa köa hela Bergslagsvägen-Drottningsholmsvägen-Essingeleden-E4:an ner till typ Tumba för att ta mig till södra Sverige. Jag skulle spara tid och innerstadsborna skulle slippa mina (direkta) avgaser.

Dock innebär det ett enormt ingrepp i den unika natur som finns på Lovön och i Grimstaskogen. En stor motorvägsbro skulle byggas över Lambarfjärden och Kanaanbadet skulle få en placering som väl kan jämföras med Hornsbergs strand... Man behöver inte vara fältbiolog för att förstå vad det kommer innebära för miljön och djurlivet här ute.

Samtidigt skulle det ju klart avlasta miljön inne i stan, på vår bekostnad. Vilket gör det lite kuriöst att man i Facebookgruppen Stoppa Förbifart Stockholm efterlyser människor som bor i det aktuella området som kan bidra med foton på hur det ser ut idag. Ni är varmt välkomna hit ut i förorten för att själva fotografera vår närmiljö! ;)

Även om vi har en situation där det kanske inte är så långsiktigt smart att satsa på stora vägbyggen i storstan, så finns det andra delar av landet där vägupprustning är befogat. Där kan det t o m vara en feministisk fråga att vägarna fungerar och att bensinpriset inte är för högt, för att kvinnor på mindre orter också skall kunna jobba, och pendla till jobbet. Det går nämligen ingen tunnelbana eller 4:ans buss mellan Karlstad och Väse, t ex. (Thank God!) Om jag skulle bo där mitt torp ligger skulle jag få cykla/gå sju kilometer i varje riktning för att ta mig till busshållplatsen. Vilket förvisso skulle vara nyttigt, men lite jobbigt mitt i vintern och förenat med direkt livsfara om vi inte skall bygga cykelvägar genom det böljande landskapet.

Jag tror att medan vi kan dra ner på bilkörandet i stan så behöver vi göra livet lättare för dem som inte bor i stan. Mitt förslag är att höja bensinskatten för storstadsbor så att vi betalar 20 kr litern medan folk i glesbygd får betala 10 kr litern. Tills vi alla kör på el i stället.

När det gäller Förbifart Stockholm kan man ju göra som med Dennispaketet, slopa det. Men frågan är hur det löser trafikproblemen i Stockholm.

Inga kommentarer: