torsdag 20 maj 2010

Ja fatter itt'nô!

Det är inte helt lätt att begripa sig på denna institution som kallas monarki. Nu har förespråkarna för brudöverlämning kommit på att det inte alls symboliserar en hederskulturell grej där pappa skall lämna över sin dotter till den nye maken. Istället handlar det om att statschefen skall lämna över den blivande statschefen till sin nye make.

Snälla, förklara skillnaden för mig för jag fattar inte. Kan inte den blivande statschefen välja sin egen make och stå för detta val när det nu är godkänt av såväl nuvarande statschefen och regeringen så tycker jag att hon skall avstå från att bli statschef. Då kan hon ju fortsätta vara prinsessa och låta sin bror ta över. Han är ju trots allt man och föddes som kronprins.

Det verkar ha varit ett misstag att införa kvinnlig tronföljd retroaktivt. Vi skulle gjort som norrmännen i stället, som förvisso infört kvinnlig tronföljd men inte för Märta Louise. Hon som ju också lät sig ledas fram av sin far. Undrar för övrigt vad hon hade för undanflykt, som nummer fyra i tur till statschefsposten.

OBS! Jag tycker det här med brudöverlämning är rätt larvigt. Lite för mycket Anna Anka för min smak. Det innebär inte att jag vill förbjuda folk att genomföra sina vigslar med brudöverlämning. Vanligt folk, vill säga. Men Victoria Bernadotte är inte något vanligt folk, som jag skrivit om tidigare här på bloggen. Vanligt folk kan ju skita i vilka signaler man sänder ut och vad ens riter egentligen symboliserar. Vanligt folk kan välja att tolka symboliken efter eget behag, för att rättfärdiga att man vill använda sig av denna medeltida sed. Men jag hävdar att en blivande statschef har ett annat ansvar. Särskilt om jag skall vara med och betala för hennes bröllop och lyxliv på Haga Slott.

2 kommentarer:

Sara sa...

Hm, men det är ju inte den sittande statschefen som eg godkänner valet av make så då borde väl det rimliga vara att Reinfeldt leder henne fram till blivande maken om det nu är så vi ska resonera?

Jag är ingen förbudsperson heller men välkomnar gärna de församlingar som säger nej till brudöverlämningar även när det gäller "vanligt folk". Symbolism ÄR starkare än vad vissa vill inse. Det går inte bara klä dem i en falsk traditionsdräkt (adapterad från amerikanska tv-serier, typ) och tro att man kommer undan.

Bloggerskan sa...

Sara,
Du har rätt. Angående att symbolismen finns där. Alldeles oavsett om en enskild påstår att det inte alls symboliserar något sådant för dem. Herregud, det här borde ju engagera Pär Ström.

Och du har helt rätt om Fredrik Reinfeldt. DET hade jag inte tänkt på! Får nog bli ett litet inlägg om det också!