söndag 30 augusti 2009

Snabbläst söndagstidning

Idag gick det fort att läsa Svenskan. Det nya rubriktypsnittet gör nämligen att man inte lockas det minsta att läsa artiklarna... Man tittar, finner det jobbigt för ögat och bläddrar vidare.

På deras websida läser jag kommentarer från läsarna:

"Hej då Svenskan!
Tack för den tid som har varit. Du har alltid funnits i mitt liv. Visserligen har jag då och då läst DN och andra landsortstidningar men jag har aldrig lämnat dig utan du har alltid varit min lugna hemmahamn. Aldrig tidigare har omgörningar påverkat mig till det sämre utan har snarare haft en uppiggande verkan. Nu förstår jag att du vill ha nya och fräscha lekkamrater och att jag får gå vidare i mitt liv. Kanske jag finner en ny vän. Ha det bra och lycka till i ditt fortsatta liv. Din vän."

eller

"Frustrerande att mötas av en oigenkännlig blaska som är desto mer oigenkännlig när man bläddra i den.. Detta är inte min rena, sobra, svart-vita Svd med vackra Times typsnitt o lugn layout på sidorna, njutbar med sina solklara o givande ledare artiklar, krönikor mm.. Allt lockade till läsning. Nu orkar jag inte ens skumma. Löpsidan, även de övriga, är under all kritik. Röriga o blaffiga bilder + all reklam. Idag, stor sportbild på löpet...Jag har alltid haft SvD för att slippa mycket sport. Marie-Louise L"

Kan konstatera att jag håller med helt och fullt (bortsett från att ledarna inte alltid förefaller mig solkara då...) och känner likadant. Jag undrar om Svenskan inte vill ha mig som läsare längre. Och om de tror att de skall locka yngre människor på detta sätt? Säkert sitter dom där och läser kommentarer som den här ovan och tänker att vi är gamla stofiler som vägrar tänka nytt och att de av oss som inte kan vänja oss kan de ha och mista som läsare.

Noterar också den minimala debatt kring den nya layouten i bloggosfären. Det kan endera bero på att jag och nån mer är ensamma om att tycka illa om den nya layouten. Fast kommentarerna talar inte för det. Eller så beror det på att bloggarna inte läser papperstidningen. Svenskan kanske tror att de skall börja med det nu?

Men, faktum kvarstår att jag verkligen inte begriper varför man sabbar ett vinnande koncept på detta sätt.

2 kommentarer:

meta sa...

Nej du är inte ensam. Och jag har alltid räknat mig till de yngre men får väl inse att medelålders inte längre är ungt. Kanske vill de nå den söndersnuttifierade 20-åringsgenerationen?

Funderar också på att säga upp prenumerationen när den går ut. Ska det vara på det här viset är det liksom ingen idé.

Bloggerskan sa...

Skönt att höra. Nä, om jag vill ha snuttifiering och massor av olika stilar och rubriker på sidorna så kan jag läsa Metro. Gratis.