tisdag 25 augusti 2009

Ökat utrymme på flyget!

EasyJet nekade en kvinna på 100 kilo att flyga på bara en biljett. Hon behövde två säten, enligt incheckningspersonalen. Tills för något år sedan vägde jag en bit över 100 kilo. Enda problemet i flygsammanhang var att det ibland var trångt med bordet, men det är det fortfarande trots 30+ kilos viktminskning. Enda gången jag haft problem var på en flygning mellan Ljubljana och Wien där säkerhetsbältena var extremt korta. Det saknades en decimeter. Jag fick be om ett extra vilket såklart var extremt pinsamt. Bredvid satt en man i yngre medelåldern som med föraktfull blick spädde på min skam. Att det rörde sig om att just detta flygbolag (Tyrolean har jag för mig) hade extra korta säkerhetsbälten spelade ju just då inte så stor roll.

Jag kan mycket väl föreställa mig hur det känns för en person som går ner i ett normalt flygsäte att bli nekad att flyga. Endera för att flyget har små säten, eller för att incheckningspersonalen har en konstig syn på vem som är för överviktig eller inte. När hela samhället lägger skulden hos den karaktärslöse fete.

Uppdatering: Fick ett mejl där det sägs att easyJet beskriver händelsen som en nyhetsanka. Enligt mejlet skall de ha gått ut med följande klarläggande.

"Med anledning av att en storväxt passagerare sägs ha nekats resa och hotat med att stämma flygbolaget har easyJet genomfört en utredning av ärendet och funnit att incidenten inte har ägt rum. Det rör sig om en bluff som har inrapporterats till media av en privatperson. För eventuell vidare information, kontakta Andrew på easyJets pressoffice: Andrew McConnell, press.office@easyJet.com, +44 (0)1582 52 52 52"

När jag söker på EasyJets brittiska sajt hittar jag dock inte något om detta. I kvalitetstidningen (OBS! Ironi) Daily Mail kan man dock läsa om det hela. Samt ta del av RyanAirs syn på sina större passagerare. Vilket fint bolag RyanAir är. De verkligen tänker på sina passagerares hälsa och tror att de kommer gå ner i vikt om de får betala lite mer. Ja, om man nu inte redan bojkottar RyanAir för deras sunkiga syn på fackliga frågor eller deras medeltida syn på sin kvinnliga personal så har man ännu ett skäl att välja ett annat bolag. easyJet kanske?

1 kommentar:

Bloggerskan sa...

Men jag har läst, Elisabeth, och ser fram emot mejl. Eller fler blogginlägg. När du känner för det!

/Anna-Karin