söndag 30 augusti 2009

Medan jag shoppat

uppe på K:fem har lille mannen bloggat där nere i Jönköping. Jag hetsade upp honom genom att skicka länkar från Nerikes Allehanda om att Örebro kommun tänker betala 13 miljoner kronor av den totala kostnaden av 17 miljoner som det kostar att fira den där greven från Pontecorvo. [Han var egentligen furste, som Malinka mycket riktigt påpekar i kommentarsfältet, men "Greven av Pontecorvo" låter som i de sagor monarkin egentligen hör hemma].
NA kallar republikanerna i stan för "antirojalister" och kan berätta att dessa hann före antirepublikanerna (eller antidemokraterna om ni så vill) med att boka plats på Stortorget. Det tycker jag var ett alldeles förträffligt initiativ av vänstern i Örebro. Republikanska föreningen kan säkert komma dit och bjuda på tårta eller nåt.

2 kommentarer:

Malinka sa...

Han var furste av Pontecorvo. I fem minuter eller så. Men framförallt (för valet av honom som kung) var han marskalk av Frankrike och (ingift) släkt med Napoleon.

Det har väl egentligen inte med frågan att göra. Men jag gillar när saker är korrekta. Hör ju till besserwisser-släktet. ;-)

Bloggerskan sa...

Ja, jag blev rättad kring detta senast på bröllopet jag och lille mannen bevistade i Oslo. En av brudens kompisar har tydligen forskat om Karl XIV Johan och jobbade med någon konstvetenskaplig verksamhet ute på Bygdöy. Men hon omnämnde honom som Karl Johan förstås... Varpå jag vanvördigt utropade

"Du menar han Pontecorvo!"

Sen höll jag faktiskt tand för tunga vad gäller våra republikanska böjelser eftersom vi upplever Norge om möjligt ännu mer monark-yra än Sverige. Fascinerande för ett land som inte ens haft nån adel... (Eller kanske är det just därför...)

Tycker Greven av Pontecorvo låter bättre dock. Som i de sagor monarkin hör hemma.