torsdag 22 april 2010

Skärp dig Victoria Bernadotte!

Alla som säger sig känna Victoria Bernadotte påstår att det är en smart tjej. Tillåt mig tvivla. Det har nu kommit till allmänhetens kännedom att hon önskar sig en brudöverlämning i Storkyrkan den 19 juni. Hennes far skall leda in henne och lämna över henne till den blivande maken. Som en handelsvara. Det skulle väl i och för sig kunna anses ligga i sakens natur kan man tycka, då äktenskapet i grunden är en juridisk och ekonomisk överenskommelse. Traditionellt sett har prinsessor varit just handelsvaror och pjäser som kungahusen haft för att bedriva sina politiska spel. Men det är inte en svensk tradition och det är osmakligt att den blivande statschefen ägnar sig åt sådant här amerikaniserat trams.

Vi skriver nämligen 2010. År 1976 gick Victoria Bernadottes far och mor in tillsammans i Storkyrkan. Det är 34 år sedan. Man kan undra om Victoria är så okunnig att hon faktiskt tror att brudöverlämning är en gammal svensk tradition som hon nu återupplivar. Man kan också fråga sig vad hon sänder för budskap till alla blivande brudar runt om i landet. Och varför Kungahuset som skall skall stå för tradition och dessutom tvingats tillhöra Svenska Kyrkan väljer att bryta mot en av våra äldsta traditioner, att brudparet går in tillsammans som jämbördiga parter. Även om äktenskapet inte alltid kommit till av fri vilja så har symboliken varit denna.

I Victoria Bernadottes fall är det ju knappast Kungen som valt Daniel. Istället har hon tvingats be honom, sin far och kung och regeringen om lov att få gifta sig med Daniel. Redan där faller tanken om en självständig kvinna och det vore därför mer smakligt att Victoria faktiskt visade att det var hennes självständiga val som låg till grund för äktenskapet, inte pappas godkännande. Jag måste säga att jag är förvånad och, faktiskt, besviken, för jag trodde att Victoria var modernare och mer upplyst än att själv önska sig en brudöverlämning. Jag hade tydligen fel, vilket bara övertygar mig än mer i min dröm om att monarkin avskaffas, för Sverige i tiden.

Ni som tycker att det är dags att avskaffa ett statsskick med prinsar och prinsessor finner era jämlikar här.

4 kommentarer:

Ms Spider sa...

Bra skrivet. Jag tycker kanske inte helt som du när det gäller kungahus, jag tycker att de gör ett bra jobb för Sverige, PR-mässigt, men när det gäller brudavlämning så är jag helt och hållet på din sida. Det är bara osmakligt. Ska man gifta sig ska man inträda "det äkta ståndet" tillsammans, anser jag, inte lämpas över. Rys! Dessutom hade inte jag velat vara den som stod där framme och väntade, men det är en annan sak.

Bloggerskan sa...

Nej, man kan ju ha olika syn på monarkins för- och nackdelar. Det du tycker är positivt tycker jag är konstigt, att en modern stat skall ha prinsar och prinsessor att göra PR för sig. Vi sänder ju någon slags signal där också.

Men när det gäller brudöverlämningen måste det ju vara väldigt underligt även för pappan. Och för mamman. Varför får inte hon lämna över dottern i såfall? Och om nu dottern bott tillsammans med sin kille i många år (vilket dom väl gjort inofficiellt) så varför då lämna över som om hon vore någon slags oskuld... Som far skulle jag vägra.

Ms Spider sa...

Tror det är väldigt svårt för en pappa att vägra sin förstfödda något vid bröllopet, i alla fall om det är något som inte kostar pengar... Fast här borde pappa kungen verkligen ha funderat på symboliken... Tragiskt med synen att man som kvinna ska "lämnas över".

Bloggerskan sa...

Ja, Thomas Nordegren berättade i P1 igår att han haft värsta fajten med sina döttrar om detta men verkade ha fått ge med sig för deras 'Hollywooddrömmar'. (Lite intressant med just det fallet då åtminstone den ena dotterns man verkar ha haft en väldig otur med sin otrogne man.)