torsdag 29 april 2010

Rösta på Rättviseförmedlingen

Nu är det två dagar kvar att röstaRättviseförmedlingen i Gemensam Styrka. Det är jättetajt med en grupp som vill bygga katthem i Göteborg. Men även om jag förvisso gillar katter så gillar jag idén om att kön och etnicitet inte skall styra vem som får vara med mer.

Lina Thomsgård skapade Rättviseförmedlingen för att korrigera den underrepresentation av vissa grupper som råder på olika områden. Tillsammans är vi fler än 11 000 förmedlare som hjälper folk som har svårt att hitta t ex annat än män för medverkan i historieböcker, tv-program, tidningar, paneler, föreläsningar, klubbar, debatter och galor.

Rättviseförmedlingen vill rätta till de skevheter som förklaras med att "det inte fanns några andra", och gör det genom att alldeles kostnadsfritt hjälpa till att hitta prima alternativ. För vi vet att dom finns och tror att alla mår bra av att lysa upp sina blinda fläckar och se bortom normen.

Detta sker genom att man på Facebook och Twitter efterfrågar kompetensen och förmedlarna kommunicerar därefter med varandra, positivt, konkret och seriöst, och letar runt bland vänner och källor för att sen tipsa om förslag. Resultaten läggs upp på hemsidan som inspiration till andra.

Så in och rösta!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbar du med dom? Dom är ju jättebra. Jag har redan röstat idag, men trodde en jury avgjorde det sista?
/flickrummet

Bloggerskan sa...

Alla som är medlemmar på Facebook är ju förmedlare.

Och ja, det är en jury som skall utse vinnare men jag hoppas att många röster skall ge dem vägledning! :)

Anonym sa...

ja, jo iförsig. jag med isåfall =)

Anonym sa...

sant. jag läser slarvigt ibland. ursäkta.