onsdag 20 augusti 2008

Tendentiöst forum för levande historia

Nu är Forum för levande historia i blåsväder igen. De har testat svenska lärares detaljkunskap om förintelsen. Svenska Dagbladet har lagt upp sju av frågorna på nätet. Jag svarade rätt på två av dem. Bl a fick jag fel på frågan om vad som skulle hänt de civila tyskar som deltog i avrättningar av judar under andra världskriget. Enligt Forum för levande historia skulle "ingenting särskilt" ha hänt dem om de vägrat delta.

Vad fan är det för svar? "Ingenting särskilt". Hur vet dom det? Eller fabulerar dom bara där på det statsunderstödda propagandainstitutet?

75 procent av Svenskans läsare anser sig vara pålästa om förintelsen. Misstänker att bara en bråkdel av oss skulle fått rätt på FFLH:s test dock...

Men Arbetslivsinstitutet la högerregeringen ner.

3 kommentarer:

Malinka sa...

Jag fick också bara 2 poäng. Jag som är extremt historieintresserad, och som överdoserat på andra världskriget.

De där frågorna beskriver ju inte någon bred kunskap om ett historiskt skeende – två av frågorna handlar om procent! – utan verkar röra slumpvist utvalda detaljer. Och den sista är verkligen ett enda stort antagande. Det är lika troligt att någon skulle ha blivit avrättad som att någon kunde kommit undan utan repressalier.

Fy vad dåligt.

Anonym sa...

Jag reagerade också på den där frågan. Jag anser till och med att deras svar är fel. Det finns vittnesmål från tyska soldater som vägrade delta aktivt i avrättningarna och tydligen blev dom befriade från dom uppgifterna utan problem. Därför tycker jag att det rätta svaret är att personerna skulle blivit omplacerade eller befriade från uppgifterna för det var ju det som hände!

Det här att inget särskilt hade hänt om dom vägrade delta kan ju också tolkas som att deras vägran hade varit meningslös och att dom tvingats genomföra avrättningen. Precis som det INTE var...

Knäppt.

Bloggerskan sa...

Ja, det känns ju som om ämnet är lite för allvarligt för att bara tramsas bort med fåniga frågor, och felaktiga svar. Och inte stärker det FFLH:s vederhäftighet, precis.