tisdag 26 augusti 2008

Rasisterna i regeringen

"I Sverige råder en utpräglad rädsla för att tydligt kommunicera helt fundamentala värderingar och värderingsburen lagstiftning till människor som kommer hit. Oron för att missförstås eller utpekas som främlingsfientlig gör att vi i praktiken helt avstår från att ge en realistisk bild av vilka krav som gäller för den som vill leva ett bra liv i Sverige.”
Skriver migrationsminister Tobias Billström m fl på DN Debatt. Bland annat. Inlägget skulle i princip kunna vara författat av Sverigedemokraterna eller Dansk Folkeparti (om det varit skrivet på danska då...). Varför skall någon som håller med dem rösta på Moderaterna i nästa val? Varför skall någon som inte håller med dem göra det?

Att peka ut alla som inte kommer från Sverige som idioter som inte fattar att anpassa sig efter ett lands lagar, att kräva att alla skall leva exakt som vi, att pådyvla folk exakt samma värderingar... Vad är det? Det snällaste ord jag kan komma på är kulturimperialism.

"Människan anpassar sig naturligtvis snabbare till rättigheter hon gillar och kan dra nytta av än till skyldigheter hon inte förstår eller ens accepterar. Men lyckas vi inte bättre än i dag att se till att alla som flyttar till Sverige både försörjer sig själva och respekterar grundläggande regler i samhället, skapas grogrund för allvarliga konflikter. Det räcker inte att lära sig halva sanningen om Sverige."
Din sanning, Tobias Billström, är fan ta mig inte min! Du och jag är båda svenska medborgare och, antar jag, etniska svenskar. Men jag kan lova dig att jag inte delar dina fundamentala värderingar hur mycket du än kommunicerar dem till mig på DN Debatt.

Åååååå, att det skall gå så långsamt! Snälla, låt det bli september 2010 snart!

3 kommentarer:

Malinka sa...

Om det hade varit skrivet av Sverigedemokraterna hade det varit fullsmockat med stavfel och konstiga syftningar.

Tur att det finns sätt att skilja på folk. ;-)

Bloggerskan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bloggerskan sa...

Ja, det är sannerligen svårt annars att skilja dem åt när dom ser så svenska ut, med svenska namn... Som vår mongoliske vän sa som förklaring till att hans 3-åring trodde att den lille mannen var deras svenske vän Gunnar. "Ni ser ju alla likadana ut!"