måndag 12 maj 2008

"Svårt är det ju"

Säger en norsk man som drabbats av demens, när hans fru frågar honom om han glömt bort hur man gör när man kramas. Tittar på gripande norsk dokumentär i SVT2. Den går i repris på fredag 16 maj. Annars kan jag rekommendera alla ett besök hos Elisabeth i Umeå som hudlöst delar med sig på sin blogg, om hur livet förändras när den man älskar förändras framför ens ögon.

- Jag är väldigt rädd för att bli ensam, för om jag blir ensam kommer jag kunna tänka hela tankar om varför livet blivit som det blivit.

Säger frun till mannen som tycker det är svårt att veta hur man kramas. Hon och han gruvar sig för att han skall bo på ett avlastningshem i fjorton dagar för att "du skall få vara så sjuk som du är och jag skall få sova på nätterna".

- För vi skall vara tillsammans så länge en av oss är frisk nog.

Hjärtskärande om den grymmaste av sjukdomar.

Inga kommentarer: