måndag 12 maj 2008

In my old hood

- Många äldre är rädda för att gå ut på kvällen och det är tråkigt.

Säger en kvinna på Värmlandsnytt i SVT. Det har tydligen varit gängbråk hemma i mina uppväxttrakter, Kronoparken. Man intervjuar integrationssamordnare och filmar från Kronoparkskyrkan. Kyrkan som byggdes som ett samarbete mellan Missionsförbundet och Svenska Kyrkan, där jag gick i Missionsförbundets scouter, konfirmerade mig i Svenska Kyrkan och deltog i fredagsklubb för ungdomar.

När jag flyttat från Kronoparken anlades ett utomhusbad med pool mitt i centrum och området som tidigare härbärgerat fyllgubbar, socialfall och Osmo Vallo förvandlades till en förort där allt färre svenskar valde att bo. Poolen döptes om till Persiska Viken.

Häromdagen stannade jag vid mitt gamla Konsum för att handla på väg ut till Torpet. Det var en underlig upplevelse. Dels var det länge sedan jag var där sist, men det är ändå den butik där min familj handlade från det att jag var åtta (1976) tills min mor flyttade från Karlstad nån gång 2003.

När jag och mina föräldrar flyttade till villa på Kronoparken 1976 fick jag av mina vänner på gården på Gruvgången höra att usch då, på Knivparken blev man ju mördad. (Som om Gruvgången var ett Redan då hade området rätt kasst rykte. Idag har man döpt om villaområdet till Mjölnaregården för att markera sitt avstånd från loftgångshusen uppe i centrum. Ryktet består och eldas på av reportage om gängbråk och intervjuer med upprörda tanter och ledsna integrationssamordnare.

Inga kommentarer: