torsdag 9 september 2010

Röstad och klar

Innan jag lämnade jobbet idag för att gå och rösta läste jag en debattartikel om hur Allianspartierna sålt våra gemensamma tillgångar till privatpersoner under de senaste tio åren. Det handlar om att allmännyttans hyresrätter omvandlas till bostadsrätter där hyresgästerna erbjuds köpa till vrakpris för att nästa dag kunna sälja och göra sig en rejäl vinst. Stockholmarna har på så sätt bestulits på 50 miljarder kronor, enligt debattörens uträkningar.

Det är vad hela skolverksamheten i Stockholm kostar på fem år.

Det skall självklart ställas mot Jan Björklunds och Folkpartiets snack om en bättre skola. Medan antalet lärare minskat så har ett antal hyresgäster blivit miljonärer. På våra gemensamma tillgångar.

Behöver jag säga att det inte var särskilt svårt att välja vilka valsedlar jag skulle stoppa i mina tre kuvert ikväll? För den allmänna välfärden, för fred, för fler lärare i skolan, för en stark arbetsrätt. I stället för sänkta skatter för de rika, låga löner för unga, Förbifart Stockholm och pigor åt medelklassen. Sällan har det varit så lätt att välja.

Inga kommentarer: