lördag 14 januari 2012

Om hur Filippa Reinfeldt förskingrar våra gemensamma tillgångar

Dagens Arena skrev förra veckan om landstingsborgarrådet Filippa Reinfeldt och hennes närmaste man. Dessa sålde ut vårdcentralen Serafen för en spottstyver till ett gäng läkare som fick köpa till kompispris. I familjen Reinfeldt svarar man inte på frågor. Alltså kan vi inte få någon förklaring från högsta ansvariga till hur det kunde komma sig att hon sålde ut vår gemensamma egendom till underpris så att köparna ett par år senare kunde göra mångmiljonvinst genom att sälja till riskkapitalbolag. Jag hoppas att ni som röstade på henne i valet känner er trygga med denna hantering. Jag gör det inte men jag har också gjort vad jag kunnat för att undvika denna hysteriska "avknoppning" och förskingring av våra gemensamma tillgångar för att några få redan välbeställda skall bli ännu mer välbeställda. Jag antar att vi helt enkelt ser olika på samhället och människorna.

Dagens Arena länkar till protkollen från landstingsfullmäktige och att läsa dessa ger en bild av ett Moderatstyre som lever uppe i det blå. Där man har ett enda mål, avknoppning av gemensamma tillgångar. Jag har en kompis, Uffe, som är beredd att köpa. Han hörde av sig redan dagen efter valet. Uffe är en bra kille, det går jag i god för för vi känner varann sen länge. Sa Filippa Reinfeldts närmaste man Lars Joakim Lundquist. Och möttes av frågor från oppositionen.

"Det andra jag vill säga är att du ju har hört att frågan om Serafen och prissättningen har varit uppe i debatten flera gånger. Uppenbarligen tycker du att det är rätt att man rear ut – eller förskingrar, som jag vill påstå att man har gjort – landstingets gemensamma tillgångar och säljer dem till Ulf, som du säger. Det verkar som om det är en gammal kompis till dig som är verksamhetschef på Serafen." (Landstingsrådet Sevefjord (V), s 56 )
Ett tag senare försöker Reinfeldts medarbetare Lundquist försvara sig mot "påhoppet, s 79".

Jag fick ovett av Håkan Jörnehed [sic!] när jag förra gången pratade om Ulf Hallum [läkaren, min kommentar] bara genom att använda hans förnamn, så det är väl bäst att jag säger ”doktor Ulf Hallum”, som jag känner personligen. Det är väldigt många läkare, Håkan, som jag känner personligen efter alla mina år."
Miljöpartiet satte fingret på hur det gick till när Moderaterna bestämde sig för just Ulf Hallum och hans läkarkollegor. (Wigg (MP), s 84)

Länk
"Men det behövs tydliga regler, så att vi inte ska få en massa osäkerhet om vad som gäller. Det ska inte heller vara som för de verksamheter som redan är avknoppade, Serafen och Vallentunadoktorn, att det räcker med en kontakt mellan Ulf och Lars Joakim dagen efter valet för att processen ska sättas igång, där Ulf säger till Lars Joakim: Jo, jag vill nog hänga på det här med avknoppningar. Lars Joakim sade själv att så var fallet. Att det är en igångsättning av en offentlig process i en avknoppningshantering är inte rimligt, tycker vi."

Landstingsrådet Lundquist (M) bekräftar (s 85):

"Det är en helt riktig beskrivning att doktor Ulf Hallum ringde samma dag som jag valdes till landstingsråd och bittert ångrade att han inte hade hoppat på tåget när jag var ordförande i norra Stockholms sjukvårdsstyrelse, och det är flera andra som har hört av sig. Det tar lite tid, som några har sagt, och det tror jag är klokt. Det brukar bli en ”graviditet” på nio månader för att få igång ett eget bolag och förankra det bland alla medarbetare, så det tror jag är klokt. Låt mig bara kort säga om Serafen: Om varumärket hade varit så starkt att man borde ha betalat för det, varför har man då bytt namn till Hantverksdoktorn? Då är väl varumärket värt noll kronor, om man samma dag som man tar över byter namn på mottagningen! Jag kan inte förstå att varumärket skulle vara så starkt. Jag tror fortfarande att kontinuiteten är överordnad allt annat."
Ett par år senare hade "varumärket" ökat från 700 000 till 20 miljoner. Det måste vara en hejare den där Hallum!

Landstingsrådet Wigg (MP) ger sig inte:

"Ordförande! Menar du, Lars Joakim, att det kontaktnät som du har upparbetat ska vara det regelverk som gäller? Menar du verkligen det? Om man känner en doktor eller en verksamhet sedan lång tid tillbaka och det kommer en påringning därifrån, ska då en avknoppningshantering vara påbörjad? I så fall frångår du det beslut som strax ska tas om regelverket. Jag undrar verkligen om övriga majoriteten ställer upp på det."
Övriga majoriteten tyckte tydligen att det var en lysande idé att överföra medborgarnas gemensamma medel till några få rika läkare. Anders Lönnberg (S) sammanfattade det hela på ett ganska träffande sätt (s 87).

"Ni har helt enkelt inte skött det förvaltningsmässiga jobbet, utan ni har låtit det avknoppningsideologiska hjulet snurra. Men tyvärr, hamstern är död."

2 kommentarer:

Angelica sa...

Åh jag blir så förbannad när jag läser om sådant här! 700 000:-?! Det är ju helt otroligt! I Västerås där jag bor räcker de pengarna inte ens till ett hus. Jo kanske, om det har tre rum, är mögelangripet och ligger i ett av de sämre områdena. Så det är ju jättelogiskt att sälja ett företag för den summan. Verkligen.

Fan service kallar jag det här. Moderaterna fattar beslut enbart baserade på ideologi med noll anknytning till verkligheten, bara för att blidka sina väljare. "Titta, titta, vi privatiserar, precis som vi lovade, visst är vi duktiga?!".

/whirlwind.nu

Bloggerskan sa...

Och nyss stod statsministern i TV och påstod att (S) inte är det ansvarstagande parti som han växte upp med. Snacka om att kasta sten i glashus.