fredag 2 september 2011

Utbildning vs erfarenhet

Man skulle kunna tro att SvD är den enda tidning jag läser. Så är inte fallet. Dock läser jag den till frukosten och bloggar ofta på morgonen innan jag går till jobbet. En bra sak med tidningen är att jag i alla fall vaknar till av att läsa deras ledarsida. Ibland, som när man publicerar rena lögnaktigheter, blir jag förbannad. Ibland mest road. Idag är ett av de senare tillfällena. F d politikern (FP) Johan Ingerö ha gått över till politik på ledarplats, nu som vikarierande ledarskribent på Svenskan. Ingerö är säkert välutbildad inom både politik och journalistik, vad vet jag. Däremot gör han idag en lustig jämförelse mellan Annie Lööf (C) och Håkan Juholt/Mona Sahlin (S). Lööf är välutbildad vilket de andra två tydligen inte är.

Detta är "lustigt" av flera skäl. Många år som fotograf och journalist eller ett helt liv inom politiken kan tydligen inte alls mäta sig med poäng i journalistik eller statsvetenskap. Eller juridik som är Annie Lööfs område, även om hon är tämligen nyutexaminerad (2011). Inser plötsligt att jag men min kombinerade juridik-, statsvetenskaps- och journalistutbildning måste vara jättelämpad som partiledare! ;) Men nog bidrar ca 18 års erfarenhet inom olika yrken till mina kunskaper.

Ett annat skäl till att resonemanget är lite lustigt är att Ingerö går så långt för att hitta sina jämförelsepersoner. När han hade kunnat stanna inom samma parti. Men hade han jämfört med Maud Olofssons utbildningsbakgrund* hade det ju inte blivit något nålstick mot Sossarna.

Jag vågar nog ändå påstå, att såväl Juholt som Sahlin väl kan mäta sig med Annie Lööf. Sahlin slår Lööf med hästlängder meritmässigt, även utan en färsk juristexamen.

Däremot kan Ingerö ha en poäng i att Annie Lööf varit ovanligt frispråkig för någon som tänkt sig en ledarposition inom partiet. Fast vi skall ju inte glömma att även hon vek sig för partipiskan till slut och röstade ja till övervakning av svenskarna genom FRA-lagen. Om än inte med samma teatraliska utspel som kollegan Fredrick Federlay.

För övrigt håller jag även med om att det är dumt att räkna ut Lööf på grund av hennes ungdom och att Gustaf Fridolin (MP) förvisso beskrivs som ung men att vi fortfarande väntar på krönikor från Lena Mellin om att han nog inte kommer orka...

* Jag vet inte varför men regeringen har tagit bort upplysningarna på sin hemsida om Maud Olofssons utbildningsbakgrund. Jag bloggade en gång om ministrarnas utbildning och vill minnas att Maud hade något i stil med tvåårigt gymnasium, som Juholt.

Inga kommentarer: