torsdag 22 september 2011

McAfee - med fingrarna i din plånbok

Företagen med underlig kundpolicy fortsätter visa upp sina konster. Denna gång internetsäkerhetsföretaget McAfee. För ett drygt år sedan verkar jag ha köpt en prenumeration av dem. Denna prenumeration består av att jag varje år får en uppdatering från dem. Mot att dom drar 649 kr från mitt kort. Alltså inte som andra företag där jag har prenumerationer där jag varje år får en faktura och om denna inte betalas inom ett visst datum så upphör prenumerationen.

Nej, McAfee kör med någon slags autogiro direkt från kreditkortkontot och meddelar glatt att nu har vi konfiskerat 649 kr. Till detta gav jag tydligen min tillåtelse när jag köpte säkerhetsprogrammet av dem för ett år sedan och betalade med kort.

Efter många om och men fick jag tag i McAfee via en chatt. Då de har en klausul i sitt avtal att man kan reklamera varan inom 60 dagar så gjorde jag det. Pengarna skall betalas tillbaka efter att McAfee legat på dem en vecka typ och mitt abonnemang är uppsagt.

Jag tycker det är smått fantastiskt att jag bara genom att beställa en vara gett tillåtelse till att dra pengar från mitt kort utan att jag signerar det vid varje tillfälle. Linas Matkasse kör med samma system men där fick jag tydligt information om att så skulle ske när jag betalade första gången. Informationen från McAfee kan inte ha varit särskilt tydlig eftersom jag inte visste om det. (Och aldrig skulle gå med på att pengar dras utan att jag har total koll på leverans, som med matkassarna.) Om jag bytt mejladress och inte haft koll på mitt konto hade McAfee kunnat dra 649 kr från mitt kortkonto varje år resten av livet typ. Utan att jag ens fått den vara dom tagit betalt för, eftersom datorn i fråga är ur funktion och hårddisken skall omformateras.

Juridiskt korrekt? Förmodligen. Etiskt? Knappast.

Fler som inte noterat vad de gått med på.

1 kommentar:

Åsa Dalpraktiken sa...

Tack för hjälpen =)
Detta hände mig idag och de påstår att de betalat tillbaka återstår att se dock...