tisdag 24 augusti 2010

Kära Bonnier tidskrifter

Hej Bonnier tidskrifter,
Idag när jag kom hem från jobbet fann jag ett reklamutskick från er på hallmattan. Det är adresserat direkt till mig men dessvärre kan jag inte finna vilken adresskälla ni använt. Kanske har ni skickat det till alla gifta kvinnor i min ålder (42 år).

Ert utskick erbjuder mig att prenumerera på tidningen Mama. När jag öppnar det finner jag följande hälsningsfras:

"Hej! Ditt liv med barn liknar såklart ingen annans."

Sen en lång text om hur det är att vara förälder/mamma och vilka premier jag kommer få om jag köper en prenumeration. Det är bara det att mitt och min mans liv skiljer sig från de flestas på så sätt att vi inte kan få barn. Visst finns det barn i vårt liv men inga egna. Det är förvisso inte helt ovanligt med ofrivilligt barnlösa människor heller. Varför jag nu skulle vilja veta hur ni gör ert urval. Skickar ni bara på måfå till alla 42-åriga kvinnor i tron om att vi alla är mammor?

Jag finner ert utskick lite påfluget och ni får gärna stryka mig från era sändlistor då jag inte har behov av er tidning.

Med vänliga hälsningar

7 kommentarer:

Malinka sa...

Herregud. Vad ska man säga? Jag vet en eller två som hade fått tillbringa kvällen under täcket i ett mörkt sovrum efter den hälsningen från Mama.

Bloggerskan sa...

Jo, precis min tanke. När det adresseras direkt till en blir det rätt hånfullt.

meta sa...

Hm, vänder sig Mama till alla mammor, inte bara "nyblivna" och småbarns..mammor? (Varför inte pappor, är en annan diskussion iofs.) Vid 42 års ålder har inte så där jättemånga kvinnor småbarn, även om de fått barn sent.

Bloggerskan sa...

Ja, jag vet inte varför jag som ofrivilligt barnlös 42-åring hamnat på deras sändlista och dom vill inte tala om det för mig heller eftersom dom iggar mina mejl.

Men i Stockholm är en stor del 40+ småbarnsföräldrar. Genomsnittsåldern för förstaföderskor är i vissa stadsdelar uppåt 40.

Jonna sa...

Hej,
Vi gör noggranna adress selekteringar inför sådana här utskick och här har tydligen något gått fel och jag ber verkligen om ursäkt för det. Jag vill gärna undersöka vad som hänt men behöver ditt namn och din postadress för att kunna göra det. Maila gärna till mig på: jonna.cornell@bt.bonnier.se
Jag ber också om ursäkt för att du inte fått svar på dina mail, vilken adress har du mailat till?
Hälsningar
Jonna Cornell
Marknadschef mama

Ms Spider sa...

Ja, jag kan bara hålla med. Som barnlös (dock inte ofrivilligt, vad jag vet (dvs jag inte varit i en situation där jag försökt)) blir jag ofta illa till mods i Sverige. Det förutsätts att alla ska ha barn och vi som inte har det oavsett anledning räknas liksom inte. Om det sedan är fysiskt eller socialt eller något annat som spelar in är irrelevant, det är sårande oavsett.

Bloggerskan sa...

Har fått svar från Mama att de skickat reklamen till mig för att jag prenumererat på deras tidning 2006. Det stämmer inte. Jag har aldrig haft någon prenumeration på tidningen, bara intervjuats av den i mitt jobb en gång.