tisdag 3 augusti 2010

Dagens krönikörer

är Ola Wong och Monica Sundberg. Ola Wong för att han sätter fingret på det vansinniga i Alliansens privatiseringshets. I Vällingby har vi nu tre apotek medan alla småföretagare som tidigare fanns i den tänkta saluhallen har fått slå igen. Fiskrestaurangen, charkuteristen, mezebaren, brödboden, ja ingen av dem klarade av Svenska Bostäders höga hyror. Samma sak med restaurangerna i Vällingehus där varannan restaurang numera är igenbommad. Men apotek, det förväntas vi behöva. Men vi har ju i allafall nära mellan dem. Och Systembolaget är ju fortfarande i statens ägo, så där kan man fortfarande få tips om var det där vinet som dom inte tagit in just i min butik finns.

Monica Sundberg frågar sig hur Folkpartiets förslag om att skriva in skolk i betyget skall bidra till att skolket minskar. Som om den som skolkar mycket skulle bry sig om att Jan Björklund upprörs över att de inte är i skolan. I kombination med neddragningen av Komvux och ökade svårigheterna att komma in på universitetet för äldre personer kommer det försvåra för folk att ta sig vidare i livet. Men det är kanske det Jan Björklund (FP) och Ylva Johansson (S) vill. Att bara de som presterar riktigt bra från början skall få bli något här i livet. De andra kan väl sopa gator eller tömma sopor. Bara att även dessa arbetsgivare lär dra öronen åt sig om man visar upp en betyg där det framgår att man skolkat sig genom skolan. Så frågan är vem som vinner på FP:s förslag, förutom de populistiska poäng som Björklund och Johansson lyckas plocka?

4 kommentarer:

meta sa...

Håller fullständigt med Ola Wong. Vissa saker ska helt enkelt inte säljas ut bara för sakens skull. Som apoteken. En gång i tiden var de ju privata, men det var ju femtonhundra-frysa-fast-nånting.

Personligen tycker jag att det är inhumant att överlåta allting åt den fria marknaden. Självklart går det åt pepparn.

Bloggerskan sa...

Ja, Vin&Sprit och Bilprovningen är andra företag som jag bara inte förstår varför dom var tvungna att sälja ut/konkurrensutsätta.

kaffepulver sa...

En bekant till mig lade in Ola Wongs artikel som länk på sin FB sida. Denne bekant fick genast retsamma kommentarer om att vara "neggig" "gubbig" etc. Märkligt, förr i tiden ansågs det vara radikalt att ifrågasätta rådande ideologi och system, nu blir man sedd som bakåtsträvare. Hur som helst, det var en bra artikel! (och nu har jag fixat google konto så jag kan kommentera denna blogg utan problem)!
Hälsar kaffepulver / Wenke

Bloggerskan sa...

Ja Wenke, det är intressant att man som upplever sig själv som hyfsat radikal med denna regering plötsligt blivit 'konservativ' och 'bakåtsträvande'. Har för mig att jag bloggat om denna ändring av begreppen tidigare. Jo, det har jag:

http://rabiatfeminism.blogspot.com/2008/09/diskursfrvirring.html

Kul att du kan kommentera!