lördag 31 oktober 2009

SD och verklighetens firande

Sverigedemokraternas ungdomsordförande Erik Almqvist bojkottar Halloween och säger till E24:

– Även merparten av våra väljare tror jag stödjer en bojkott av Halloween.

Eah? Där tror jag han gör en grov missbedömning. Jag tror att de flesta av deras potentiella väljare tycker det är rätt kul med lite fest som lyser upp novembermörkret.

- Jag tycker det är ovärdigt att ersätta en helg som handlar om att hedra de döda genom att springa runt med något obskyrt som till exempel en fejkkniv genom huvudet.

Men att klä ut sig till död är ju ett sätt att hedra dom döda. Halloween syftar ju till just detta, inklusive festen. Ursprunget finns att finna på Irland och i Skottland där man firade Samhain, keltiska för november då skiktet mellan döda och levande ansågs vara som tunnast. Detta firande kom sedan att utvecklas efter kristnandet till Halloween, med kyrkans godkännande. Det rör sig alltså om en sed att jämföra med det keltiska firandet av valborg (Beltane) och påsk. Inte visste jag att Svergiedemokraterna var så kyrkligt prudentliga att de ansåg att detta endast kan ske genom att tända gravlyktor på kyrkogården.

Inga kommentarer: