torsdag 15 oktober 2009

Jag mötte Richard

Det är nu tio år sedan jag träffade Richard Goldstone, den sydafrikanske juristen och chefsåklagaren för FN-tribunalerna för Jugoslavien och Rwanda. Det var ett stort ögonblick när man fick möjlighet att skaka hand med en av världens främsta människorättskämpar, särskilt för mig som rättsvetare och som då studerade internationell politik och MR i Skottland, där mötet ägde rum.

Goldstone har nu tilldelats det nyinstiftade Stockholm Human Rights Award. Prisceremonin äger rum i Stockholm den 3 december. Då kommer pristagaren också att hålla en föreläsning över ett ämne med anknytning till rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Frågan är om denna föreläsning kommer vara öppen för allmänheten, i såfall är den väl värd att bevista.

Sen måste jag ju säga att det känns lite häftigt att få säga till lille mannen, statsvetaren, i TV-soffan, när dom pratar om Goldstones rapport om krigsförbrytelserna i Gaza tidigare i år, att honom har jag träffat. ;) Mitt största "jag mötte Lassie moment".

Inga kommentarer: