tisdag 6 juli 2010

Falsk marknadsföring från de mobila internetleverantörerna

Innan jag tecknade abonnemang med Tele2 om mobilt internet kollade jag denna karta. Vid änden av den lilla vägen ligger vårt torp. Enligt Tele2 skall där finnas ett stabilt och fint 3G-nät. Det gör det inte. Inomhus går det sällan att koppla upp sig. Utomhus funkar det ibland men då ofta bara några sekunder. Och det beror inte på att vi ligger mitt i skogen, vi bor tvärtom väldigt öppet. En före detta kollega, med torp i närheten av vårt, uttryckte sig så här om sitt tidigare mobila internet från Telenor:
"Utomhus kommer man upp i /.../ svagaste nivån, vilket gör att man klarar att surfa litet. Inomhus måste jag gå upp på andra våningen och stå på tå för att få UMTS alls. "3G-turbo" är bara att glömma. Kopplar jag in mobiltelefonen (Telia) till datorn så går det fortare."
Därför söker jag på Telias täckningskarta där man kan välja mellan 'utomhus' och 'i bilen'. Jag väljer bilen eftersom det är där jag lär få sitta om det inte funkar inomhus. Frågan är om jag vågar lita på Telia... Å andra sidan kan det ju knappast bli värre, bara dyrare...

Sen uppstår nästa problem. Tre månaders uppsägningstid. Antar att det är från nästa månadsskifte, det vill säga sista oktober. Det verkar som jag har fram till nästa sommar på mig att bestämma mig...

1 kommentar:

Jag vill jag kan... sa...

Hej! När min 3-mobil inte funkade i min nya lägenhet och de konstaterade att det berodde på deras master så fick jag säga upp abonnemanget i förtid... Ring och klaga hos deras tekniska avdelning!