måndag 7 mars 2011

Varför kör folk bil?

Jo, det skall jag berätta. I morse kom Lille mannen knappt två minuter för sent till bussen mellan Stockholm-Jönköping. När han kom ut genom dörrarna syntes inte bussen till. Det är lite ovanligt eftersom man på Bus4You bokar plats. Många är de gånger som chaufförerna har väntat en stund eftersom bokade platser stått tomma. Då vi som alltid annars är i tid fått vänta in någon. Antalet reserveratskyltar talar ju om inte annat om hur många som bokat.

Jag mejlade Bus4you för att se hur flexibla de är mot sina stamkunder. Vi åker med dem ca 3 gånger i månaden trots att deras biljetter kostar 13 procent mer än Swebus. Detta är deras svar:
"Tack för ditt mail!
Jag beklagar att din man inte hann med bussen. Tyvärr kan våra förare inte alltid se om det är någon som saknas i sin handdator vilket gör att de inte väntar på passagerare som inte dyker upp. Dessutom får vi inte stå efter avgångstid på Cityterminalen utan tillstånd. Tyvärr kan jag inte boka om biljetten i efterhand. Jag kan bara beklaga att det inträffade!
Med vänlig hälsning/ Best regards
NN
Bus4you/GoByBus"
Nu dök ju den här passageraren upp endast två minuter efter avgång. Då hade bussen hunnit försvinna från jordens, eller åtminstone Cityterminalens, yta. Och det där med att inte kunna se hur många som bokat är alltså inte riktigt överensstämmande med vår erfarenhet.

Behöver jag säga att jag åker med Swebus på fredag och förmodligen även i fortsättningen? 419 kr i stället för de 477 motsvarande biljett kostar hos Bus4you. Ja den kostar ju egentligen 510 kr eftersom jag alltid köper till reserverad plats. För även om det så klart var Lille mannens eget fel att han råkade gå på fel tåg efter att ha hamnat på fel t-banestation, så är ju konsumtion förknippat med känsla. Inte skulle Mickan i Solsidan fortsätta handla på Schutermans om de vägrade byta hennes kläder? Det är så lätt att behålla en nöjd kund, och ännu lättare att förlora en besviken. En ombokning hade inte kostat Bus4you så mycket. Möjligen har dom tillräckligt med kunder för att inte sakna oss det minsta.

Det var för övrigt Swebus som transporterade ner maken till jobbet i Jönköping.

Passade på att kolla lite på SJ när jag ändå skulle hitta alternativa ressätt. Att åka tåg till Jönköping enkel sträcka kostar 1 000 kr och uppåt. Yeah right. Säg att vi båda skulle åka fram och tillbaka till Jönköping samtidigt. 4 000 spänn. Andra klass. Det kommer vi båda till London för.

Inte undra på att folk kör bil. Vilket jag gör på måndag igen. :)

[Edit: Då jag kräver att man skall vara läskunnig för att kommentera här blir en återkommande kommentator ständigt refuserad. Denna påstår idag att tåg mellan Stockholm-Jönköping kostar dryga 300 kr enkel sträcka. Det är möjligen för personer som inte har några liv och kan planera sitt resande ett halvår i förväg. Några sådana priser har jag aldrig stött på, inte ens när jag bokat flera veckor i förväg. Igår måndag förmiddag låg priserna Stockholm-Jönköping fredag eftermiddag, 2 klass med SJ, mellan 900-1100 kr. Detta illustreras av denna bild. Men siffersinnet är kanske som lässinnet.]

Inga kommentarer: